Svagt elnet bremser drømme om landstrøm
Det danske elnet er for svagt, og derfor må Stena Lines færger køre i tomgang på dieselmotor, når færgen er i Frederikshavn.
Det danske elnet er simpelthen ikke stærkt nok til, at der kan sendes de fornødne mængder strøm ud til kajkanten i Frederikshavn. Det skriver Børsen.
Stena Line er ikke eneste virksomhed, der efterspørger muligheden for elektrificering. Også fabrikken FF Skagen, der laver fiskemel og -olie.
Johannes Palsson, der er adm. direktør i FF Skagen, siger
- Teknisk set kan vi godt overgå til strøm. Men elnettet skal være i stand til at flytte den mængde strøm. Og det kan det ikke,” siger han.
Havneudviklingschef i Stena Line Anders Peterson er enig og fortæller, at man i Stena Line også nøje overvejer, hvad alternativet er, hvis ikke havnen kan levere den fornødne mængde strøm.
- Så vil vi finde andre løsninger. For eksempel arbejder vi på at have metanolløsninger i nogle havne. Det er selvfølgelig kun midlertidige løsninger, da det ikke løser hele CO2-problemet. Det er en forbedring sammenlignet med ren diesel, men det vigtigste er, at vi får ordentlige elnettilslutninger til alle havne, siger Anders Peterson.
Stena Line anløber 28 havne, fortæller han. Og det er langt fra alle steder, at der er strøm nok ved kajkanten, hvorfor Stena Line må fortsætte tomgangen ved kajen.
Og der er rift om strømmen i det danske samfund - og alle andre.
En rapport fra Energistyrelsen anslår, at der i 2030 er brug for 55 pct. så meget strøm som i dag blandt andet fordi flere køber elbiler, fabrikker bliver elektrificerede og så videre.