Debat: Fjernvarmesektoren er klar til beredskabsarbejdet
Dette indlæg er en skrevet af en af Energy Supplys klummeskribenter. Indholdet i artiklen er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning.
Vi vågner i denne tid hver dag op til en verden, der geopolitisk er dyb usikker, og trusselsbilledet mod Danmark kan syne høj.
Derfor er det nødvendigt, at der sikkerhed om Danmark og den danske infrastruktur, så vi er forberedt, hvis det værst tænkelige skulle ske.
Den 7. marts trådte Danmarks nye beredskabslovgivning for energisektoren i kraft. Loven sætter en række myndighedskrav til forsyningsselskaber, herunder fjernvarmeselskaber, for deres arbejde med beredskab og sikring af forsyningen under cyberangreb eller fysiske angreb.
Loven er imødeset af fjernvarmesektoren, der ser frem til at samarbejde med Energistyrelsen om at sikre den danske varmeforsyning.
Implementerer CER og NIS2 direktiverne
Med loven følger der implementering af de to EU-direktiver CER- og NIS2 direktiverne, der henholdsvis stiller krav til kritiske enheders modstandsdygtighed og stiller krav til cybersikkerhedsniveau.
Især cybersikkerhed er et vigtigt element, som fjernvarmesektoren efter krigen i Ukraine brød ud, er blevet nødt til at være endnu mere opmærksom på end tidligere.
Her er det positivt, at sektoren er indbefattet af det vigtige arbejde, som sker i SektorCert, der arbejder for at styrke cybersikkerheden i den danske forsyningssektor ved at monitorere internettet for at opdage cyberangreb mod forsyningssektoren, så sektoren kan nå at reagere og inddæmme omfanget af angrebet.
Her er alle Dansk Fjernvarmes medlemmer en del af SektorCert, og kan drage fordel af foreningens arbejde.
Beredskabsplaner skal sikre forsyningen
Som noget nyt inddeler lovgivningen nu energi-, og forsyningssektoren i forskellige niveauer alt efter størrelse og kritisk infrastruktur.
Beredskabskravene til fjernvarmeselskaberne er bestemt af den årlige varmelevering. Hvis varmeleveringen i to år ud af tre er under 50 TJ, er selskabet ikke indbefattet af lovkravene om blandt andet en beredskabsplan og indberetning af beredskabsarbejde.
Grunden for denne skildring er lavet, fordi der er stor forskel på fjernvarmeselskaberne og deres størrelse i sektoren. Mens de største er multiforsyningsselskaber med flere typer forsyning som vand, spildevand, el, gas eller fibernet, er de mindste ganske små og rummer varmelevering til et mindre afgrænset område.
Her anbefaler Dansk Fjernvarme alligevel, at alle fjernvarmeselskaber, selv de mindste selskaber, udarbejder og har en beredskabsplan for forsyningen. Beredskabsplanen skal være med til at sikre, at forsyningen så vidt muligt opretholdes i en unormal situation, samt at reetablering kan ske hurtigt, hvis det har været påvirket.
Det er ikke i lige så høj grad relevant for de mindste fjernvarmeselskaber at arbejde med beredskab i samme omfang som de selskaber, der er omfattet af lovkrav, men det kan give god mening at tage fat i de elementer, der er relevante og udarbejde en beredskabsplan, som er tilpasset de små selskabers lokale forhold.
Ved at have en stærk og sikker fjernvarmeforsyningssektor, kan vi passe på vores varmeinfrastruktur i usikre tider samt sikre, at de danske varmeforbrugere kan være trygge i, at deres varmeforsyning er sikret i den stadig mere usikre geopolitiske situation.