23948sdkhjf

Rekordstor interesse for elmarkedet

Tal fra Dansk Energi for 2013 viser, at over en halv million besøgende har været på elpristavlen.dk. I hele 2012 var der 307.000 besøgende på sitet, så det er en stigning på mindst 60 procent. Et tydeligt bevis på den intense konkurrence på elmarkedet, lyder det fra Dansk Energi.
Gennem elpristavlen.dk har danskerne i årevis fået hurtig og let adgang til viden om elmarkedet. Det finder flere og flere danskere interessant. Således var der markant flere besøgende på hjemmesiden i 2013 end nogen sinde før. Selv om 2012 satte rekord i antallet af leverandørskift på el – og dermed også var et år med stor aktivitet – så har ni ud af ti uger i 2013 givet højere trafiktal. Det viser, at kunderne har fanget, at konkurrencen på elmarkedet er intens, mener Dansk Energi.

- Vi har længe fornemmet, at 2013 ville blive et år med meget høj aktivitet på elmarkedet. Det får vi nu dokumenteret sort på hvidt med de seneste trafiktal fra den meget brugte elpristavlen.dk. Det er godt nyt, at kunderne er aktive. Det giver dem nemlig mulighed for at få solidt overblik over de mange forskellige typer elprodukter og selvfølgelig over prisen. Konkurrence er den bedste beskyttelse af forbrugerne, og her er elmarkedet kommet langt, siger Thomas Krogh, afdelingschef i Dansk Energi.

Tid til at fjerne restriktioner
Antallet af besøgende på elpristavlen.dk har været jævnt stigende over de seneste, år og den tendens fortsætter altså. Desuden var 2013 også kendetegnet ved flere auktioner over forsyningspligtslicenser. Det har smittet af på trafikken. Nu vurderer Dansk Energi, at elmarkedet er så modent, at det må være på tide at fjerne de restriktioner, som ifølge Energitilsynet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen begrænser innovationen på elmarkedet.

- Det her viser, at vi er kommet langt på elmarkedet. Nu er det tid til at komme af med den gamle forsyningspligt, som flere myndigheder har peget på som skadelig for udviklingen på markedet. Det vil nemlig slippe kunderne mere fri og give plads til, at selskaberne i højere grad kan tænke kreativt med nye produkter. Samtidig er det oplagt, at danskerne ved flytning skal tage stilling til deres elleverandør, ganske som det sker for tv og bredbånd. Det kan sætte endnu mere skub i markedet, siger Thomas Krogh.

Fakta
• I 2012 var der 307.000 besøgende på elpristavlen.dk
• Ved udgangen af uge 50 i år var der 511.000 besøgende, som har brugt elpristavlen.dk
• I ni ud af ti uger har der været flere besøgende i 2013 end i 2012
• I 2012 blev der sat rekord i antallet af leverandørskift – 220.000 skiftede således elselskab i løbet af året.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.517