5 gode råd: Gevinst i at tænke på morgendagen
Industrien er for tilbøjelig til at trykke produktionspedalen i bund, når konjunkturerne lysner. Det skaber store lagre af uafsættelige varer, mener innovationsekspert.
En af årsagerne hertil er ifølge Theis Dinesen, der er direktør i konsulentvirksomheden Idea and Daughters, at industrivirksomhederne forsømmer den kundedrevne innovation og i stedet producerer gamle produkter til lagrene.
Theis Dinesen refererer til tal fra Danmarks Statistik som viser, at der i perioden 2008-2012 blev etableret 198 nye danske vækstvirksomheder, hvoraf kun 9 producent er industrivirksomheder. Desuden ligger temperaturen på industriens konjunkturbarometer langt under frysepunktet, hvilket primært skyldes lagre og dalende tro på afsætningen.
- Industrien viser således veltrænede produktionsmuskler, men desværre fyldes lagrene hurtigere, end kunderne ønsker at aftage produkterne, siger Theis Dinesen til Energy Supply.
Virksomheder skal være opmærksomme på morgendagen
Udfordringen forstærkes af, at de fleste danske produktionsvirksomheder befinder sig i SMV-segmentet, fordi Theis Dinesen mener, at denne størrelse virksomheder generelt fokuserer ensporet på drift frem for innovation.
De aktuelle og ganske dystre nøgletal for industrien hænger ifølge Theis Dinesen sammen med, at industrivirksomhederne trykkede på speederen for at reducere tiden fra ordre til leverance, da konjunkturerne for bare et år siden så lysere ud.
Og det er da også en ganske naturlig reaktion, mener innovationseksperten, der med sin udmelding ønsker at sætte fokus på, hvordan industrivirksomhederne kan implementere innovation som et håndværk på linje med produktion.
- Nøglen til at komme profitabelt ud af denne produktionsstrøm, er at udvikle produkter, der er relevante for både den tid, de rammer markedet i, og de brugergrupper, der skal betale for dem. Som Lars Løkke pointerede på Dansk Industris Topmøde 2014: ”Man leverer ikke på morgendagens udfordringer med gårsdagens løsninger.”, slutter Theis Dinesen.
Fem gode innovationsråd til industrien
• Tag udgangspunkt i en konkret forretningsudfordring
• Basér innovationen på en bred vifte af viden – fra egne kompetencer til globale trends
• Lad specialister drive innovationsprocessen
• Lad innovation være lige så resultatorienteret som produktion
• Hav en konstant innovationsproces – hav altid innovationsprojekter kørende
• Tag udgangspunkt i en konkret forretningsudfordring
• Basér innovationen på en bred vifte af viden – fra egne kompetencer til globale trends
• Lad specialister drive innovationsprocessen
• Lad innovation være lige så resultatorienteret som produktion
• Hav en konstant innovationsproces – hav altid innovationsprojekter kørende