Energitilsynet sænker opkrævningsloft for elnetselskaberne
Energitilsynet har netop truffet afgørelse om at sænke loftet for, hvor meget elnetselskaberne må opkræve hos forbrugerne til driften er elnettet. Loftet er nu sænket med 82,1 mio. kr.
De 82,1 mio. kr. svarer til godt 4 pct. af de omkostninger, som elnetselskaberne har til blandt andet løn, administration og vedligeholdelse af net, transformerstationer m.v. Dog er virksomhedernes omkostninger til smart grid og energibesparelser hos kunderne ikke omfattet af Energitilsynets aktuelle krav om større effektivitet.
Energitilsynets pålæg fordeler sig på varige og ét-årige krav. Det varige krav er på ca. 81,9 mio. kr., mens det ét-årige krav er på 0,2 mio. kr. Det ét-årige krav er en kompensation til forbrugerne for afbrydelser i strømforsyningen, og det forholdsvis lave beløb er udtryk for, at selskaberne driver nettet med høj kvalitet og få strømafbrydelser.
Uffe Bundgaard-Jørgensen, formand for Energitilsynet, konstaterer, at Energitilsynets analyse af potentialet for besparelser i elnetselskaberne er i tråd med det, som eksperter i Elreguleringsudvalget for nylig har afleveret til klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen.
- Vi kan konstatere, at Elreguleringsudvalgets og Energitilsynets analyser af niveauet for mulige effektiviseringer i høj grad flugter med hinanden, siger Uffe Bundgaard-Jørgensen, der ser frem til Folketingets behandling af anbefalingerne fra Elreguleringsudvalget.
Det er ottende gang, at Energitilsynet pålægger de ikke-kommercielle elnetselskaber krav om begrænsninger i indtægterne – krav der er på linje med det pres, kommercielle virksomheder er underlagt. Energitilsynet har i alt beskåret elnetselskabernes indtægtsmuligheder – set under ét for hele sektoren - med godt og vel 730 mio. kr. siden 2007. Størstedelen, nemlig 700 mio. kr., er varige krav, som elnetselskaberne ikke længere har mulighed for at opkræve fra kunderne.