Elmarkedet skal beskytte sig mod useriøse aktører
Elmarkedet fungerer, men der er behov for, at branchen beskytter detailmarkedet mod useriøse aktører, mener næstformanden i Dansk Elhandel.
Han blæser til kamp for fairness og fri konkurrence.
Et af stridspunkterne på elmarkedet er tilladelsen til at blive kontaktet af en elhandler. En sælger må ikke ringe en privatkunde op uden, at der er givet tilladelse eller ’permission’(som det hedder i marketingsprog) fra kunden selv. Det betyder, at det er blevet en forretning i sig selv at lave lister over personer, der fx i forbindelse med deltagelse i en konkurrence angivelig skulle have givet tilsagn om, at de må ringes op. Mellemmænd sælger disse – ofte ikke specielt lødige - lister fx til elhandlere.
- Vi har kendskab til en række underlige sager. Personligt har jeg oplevet, at min datter tilsyneladende skulle have givet permission ved at deltage i en konkurrence fra en ip-adresse i Ry i Midtjylland på et tidspunkt, hvor hun beviseligt var på Nordfyn, siger Svend Lykkemark Christensen, der opfordrer elhandlerne til at forholde sig kritisk til lister af denne type.
Derudover appellerer han til myndighederne om at skride hurtigt ind overfor brodne kar.