23948sdkhjf

Elmarkedet skal beskytte sig mod useriøse aktører

Elmarkedet fungerer, men der er behov for, at branchen beskytter detailmarkedet mod useriøse aktører, mener næstformanden i Dansk Elhandel.
- Der er selskaber, der konkurrerer, alt det, de kan – og en række kunder, der orienterer sig i markedet og vælger det produkt, de synes bedst om. Men desværre dukker der selskaber op, der ikke følger god markedsføringsskik og heller ikke konkurrerer på en fair måde. Ganske vist overhaler de måske nogle konkurrenter indenom, men det er en kortsigtet gevinst, for de nedbryder kundernes tiltro til markedet, siger Svend Lykkemark Christensen, næstformand i Dansk Elhandel og direktør i energiselskabet OK. i et interview med Nyhedsbladet Dansk Energi

Han blæser til kamp for fairness og fri konkurrence.

Et af stridspunkterne på elmarkedet er tilladelsen til at blive kontaktet af en elhandler. En sælger må ikke ringe en privatkunde op uden, at der er givet tilladelse eller ’permission’(som det hedder i marketingsprog) fra kunden selv. Det betyder, at det er blevet en forretning i sig selv at lave lister over personer, der fx i forbindelse med deltagelse i en konkurrence angivelig skulle have givet tilsagn om, at de må ringes op. Mellemmænd sælger disse – ofte ikke specielt lødige - lister fx til elhandlere.

- Vi har kendskab til en række underlige sager. Personligt har jeg oplevet, at min datter tilsyneladende skulle have givet permission ved at deltage i en konkurrence fra en ip-adresse i Ry i Midtjylland på et tidspunkt, hvor hun beviseligt var på Nordfyn, siger Svend Lykkemark Christensen, der opfordrer elhandlerne til at forholde sig kritisk til lister af denne type.

Derudover appellerer han til myndighederne om at skride hurtigt ind overfor brodne kar.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109