Mærsks klimahåb svinder i Paris
Danske rederier havde sat næsen op efter et klart signal til skibsfarten fra klimakonferencen i Paris
Det skriver Børsen.
I stedet ser det dog ud til, at klimaaftalen vil holde konkrete mål for skibsfarten ude af aftalen og fortsat give både skibs- og flytransport frit lejde til at udlede drivhusgasser uden FN-regulering.
- Vi hører også på vandrørene, at det ikke ser ud til at blive en særligt stærk tekst på skibsfarten. Det er vi ærgerlige over, for vi mener, at skibsfarten skal reguleres lige som alle mulige andre og skal tage sin del af ansvaret. Det er en del af skibsfartens billet til også fremover at kunne levere den verdenshandel, vækstmuligheder og job, som skibsfarten gør i dag, siger John Kornerup Bang, chefrådgiver for bæredygtighed i A.P. Møller-Mærsk, til Børsen.
Man har dog fortsat til gode at se den endelige tekst i klimaaftalen.
Maersk Line har langt mere moderne skibe end konkurrenterne og vil derfor få en naturlig fordel, hvis et reduktionsmål for skibsfarten på globalt plan bliver fastsat i form af en afgift på f.eks. brændstof.
Artiklen er en del af temaet COP21.