23948sdkhjf

DSB og Better Place i partnerskab om grøn transport

Better Place og DSB har indgået et internationalt unikt og innovativt samarbejde, der skal give danskerne grøn transport fra dør til dør ved at kombinere tog og elbiler.
Aftalen, der bliver underskrevet i går, afspejler, at selskaberne deler visionen om at skabe grøn og bæredygtig persontransport og gerne vil levere løsninger, der slår tre fluer med ét smæk: et væsentligt bidrag til at nedbringe CO2-udledningen og trængselsproblemerne ind og ud af de store byer samt mere kvalitetstid på rejsen.

Det betyder, at de mange, mange elbilejere, der forventes at komme til i løbet af nær fremtid, frit kan vælge mellem elbil og tog samt kombinationen – uden overhovedet at tænke på billet, pladsbillet, parkering, opladning med videre. Alt det er der tænkt på for dem ind i én samlet pakke.

De to selskaber vil sammen sikre kunderne fordelene fra henholdsvis toget og elbilen.

Udfordringen for togpassagerer i dag er, at de særligt på slutstationen lades alene med at finde en hurtig og effektiv transportløsning frem til det endelige bestemmelsessted. Bilistens udfordring er, at man binder sig bag rattet og derfor ikke kan bruge rejsetiden effektiv til for eksempel arbejde eller afslapning.

Konkret vil de to selskaber etablere en eldelebilsordning ved en række større danske togstationer. Ordningen starter med et pilotprojekt i Høje-Taastrup og Skanderborg. Pilotprojektet igangsættes i 2010. De to selskaber vil tillige sammen se på mulighederne for at etablere lademulighed for elbiler ved de større pendlerstationer frem mod 2012.

- Med aftalen kigger vi ind i fremtiden – en fremtid, hvor vi skal have reduceret den alt for høje CO2-udledning. Til det formål kan toget og elbilen hånd i hånd bidrage med rigtigt meget. Samtidig byder vi her ind med løsninger på de store trængselsproblemer, og endelig, tror jeg, at travle pendlere i dag, i stedet for at sidde og hyperventilere bag rattet i de uendelige motorvejskøer, sætter pris på at kunne arbejde online i toget, læse en avis eller en god bog og have kvalitetstid til sig selv. Samarbejdet kombinerer det bedste ved de to transportformer og giver os en fantastisk mulighed for at kunne trække endnu flere kunder over i toget, siger DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen.

Aftalen indeholder to hovedelementer; dels etableringen af infrastruktur til ladning af elbiler på en lang række stationer, dels ambitionen om at etablere en fælles el-delebilsordninger på de største pendlerstationer. Infrastrukturen i form af attraktive parkeringspladser kan benyttes af både eldelebilerne og af de private elbiler, som pendlerne måtte parkere på DSB’s stationer. Gennem intelligent ladning sikrer infrastrukturen, at bilerne lades på det bedste tidspunkt, så strømmen i videst mulig omfang kommer fra vedvarende energikilder.

I løbet af 2010 vil DSB og Better Place etablere et pilotprojekt på eldelebilsordningen, hvor et antal elbiler i henholdsvis Høje-Taastrup og Skanderborg vil give de første pionerkunder mulighed for at komme fra for eksempel en af Århus’ sydlige forstæder til et møde i Bella Center i København og tilbage igen på en klimamæssig forsvarlig måde.

Fra pc’en eller på lidt længere sigt mobiltelefonen vil kunden hjemmefra kunne bestille togbillet, pladsbillet samt en eldelebil, der står klar på bestemmelsesstationen. Det fælles eldelebilsprojekt skal senere udvides til at omfatte flere af de største pendlerstationer.

- Vi ser samarbejdsaftalen med DSB som en unik mulighed for at fremme udbredelsen af elbiler herhjemme og som en vigtig byggesten i vores arbejde på at etablere en landsdækkende infrastruktur i Danmark. Sammen vil DSB og Better Place kunne levere klimavenlig og bekvem transport fra dør til dør, og det er præcis den form for koordineret, intelligent sammentænkning af teknologier og løsninger, der skal fremmes herhjemme for at løse udfordringen med den alt for høje CO2-udledning, siger CEO i Better Place Danmark Jens Moberg.

Kilde: Better Place

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094