23948sdkhjf

Danmarks første station med solceller

Sjælør Station er den første togstation med solceller og bliver fremover klimavenlig
Selv om decembermørket har sænket sig over landet, er der god energi i de få solskinstimer, som vinterdagene alligevel byder på. Fra mandag den 7. december vil det nye solcelleanlæg på taget af Sjælør Station køre, så snart der er en solskinstime, og på et display på stationen kan man aflæse, hvor meget strøm de 139 kvadratmeter solceller producerer lige nu.

Sjælør Station er en af tre teststationer på S-togsnettet, hvor der bliver arbejdet med klimavenlige løsninger, og stationen har som en del af det arbejde som den første station i Danmark fået installeret solceller. Desuden er Sjælør Station blevet renoveret, har fået farvestrålende bænke i genbrugsplast og udskiftet belysningen til energibesparende LED-lyskilder.

Sjælør Station brugte før renoveringen omkring 60.000 kilowatt-timer (kWh) om året, men med solcellerne og udskiftningen af lysarmaturerne bliver det tal reduceret med ca. 20.000 kWh årligt, eller hvad der svarer til næsten fem parcelhuses årlige forbrug. Desuden holder de nye LED-lyskilder fem gange så lang tid som de lysarmaturer, der sad der i forvejen.

Flere grønne stationer
Men Sjælør bliver ikke den eneste station, der kan kalde sig klimavenlig, hvis det står til salgsdirektør hos DSB S-tog Niklas Marschall.

- Vi vil gerne arbejde for at blive endnu grønnere. I forvejen kører S-togene på grøn strøm, og nu gør vi også stationerne bæredygtige. Vi vil gerne være en grøn virksomhed på alle de måder, vi kan. Så vi er i gang med at sætte solcelleanlæg op på Avedøre, ligesom vi har planer for det samme på Albertslund Station. Desuden samarbejder vi med Banedanmark om at få mere LED-lys sat op på alle stationer, siger Niklas Marschall.

Stationen renoveret
Ud over solcellerne er Sjælør Station blevet renoveret, og på mandag den 7. december står stationen færdig. Der er blevet malet, renset graffiti af, ordnet trapper og kommet mere lys og nyt loft over perronerne. Desuden kan kunderne hvile sig på de nye gule, grønne og orange halvcirkelformede bænke i genbrugsplast på perronerne.

- Vi arbejder langsigtet med at blive grønnere, og det her rækker ud langt ud over en hurtig klimaindsats op til COP15. Solcellerne og renoveringen er en del af det projekt, som vi kalder Fremtidens Station, hvor vi renoverer stationerne af ældre dato, og gør dem, der trænger, mere nutidige, siger Niklas Marschall.


Kilde: DSB

Læs mere om: DSB
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079