Hofor Fjernkøling lander endnu et rekordregnskab
På nuværende tidspunkt sidste år var antallet af fjernkølingskunder hos Hofor oppe på 54 og selskabet leverede sit hidtil bedste regnskab med en omsætning på 35 mio. kr. og et overskud på 10 mio. kr. for regnskabsåret 2015.
De tal topper Hofor Fjernkøling år, hvor de 52 kunder er blevet til 64 og omsætningen lander på 44,7 mio. kr. og overskuddet på 14,4 mio. kr.
- Det er en pæn fremgang i forhold til 2015. Med flere kunder der tilslutter sig fjernkøling, har vi bedre muligheder for at optimere vores produktion, hvilket kan aflæses direkte i top- og bundlinjen. Vores fjernkøleforretning fungerer på lige markedsvilkår med andre køleudbydere, og vi vil igen i år bruge hele overskuddet fra 2016 til at ekspandere, så endnu flere ejendomme i København kan få glæde af fordelene ved fjernkøling, fortæller chef for Hofor Fjernkøling, Henrik Lorentsen Bøgeskov.
Balancesummen for fjernkøling i København er i alt på cirka 587 millioner kroner, heraf materielle anlægsaktiver på 544 millioner kroner.
- Det har påvirket resultatet i positiv retning, at vi nu kan optimere udnyttelsen af vores to kølecentraler, kombineret med en lav rente og udskudte investeringer, betyder det, at planerne om at bringe fjernkøling ud til endnu flere ejendomme i København, nu er en mulighed, fortsætter Henrik Lorentsen Bøgeskov.
Kundetilgangen ventes nemlig at fortsætte her i 2017 og udbygningen af fjernkøling til Ørestaden går ind i projektfasen. Det betyder at Hofor Fjernkøling – om alt går vel – kan levere køling her i 2018.
Artiklen er en del af temaet Fjernkøling.