Installationsfartøj er snart fjernet fra Vesterhavet
I et år og syv måneder har vraget af det store offshore installationsfartøj Sea Worker ligget i Vesterhavet ved Nymindegab. Sea Worker var 55,5 meter lang, 73 meter høj og 33 meter bred.
Seks måneder efter det dramatiske forlis en stormfuld nat i januar 2016 gik arbejdet med at skrotte det store fartøj i gang – og efter mere end et års arbejde kun afbrudt af en vinterpause og sommerferie, er arbejdet ved at lakke mod enden. Det fortæller TV Syd.
- Vi forventer at være helt færdige med oprydningsarbejdet i løbet af sensommeren, og arbejdet skrider stille og roligt og sikkert frem efter planen, siger kommunikationschef Mette Jørvad, A2Sea i Fredericia, der ejede Sea Worker, til TV Syd.
Slæbebåden Amber var på vej med det dansk bemandede offshore- installationsfartøj Sea Worker på slæb fra Frederikshavn til Esbjerg sidst i januar 2016, da Sea Worker i dårligt vejr rev sig løs fra og siden strandede ved Nymindegab. Natten til 27. januar måtte en redningsbåd hente riggens 15 besætningsmedlemmer i sikkerhed på land. Omstændighederne ved forliset er beskrevet i en 47 sider lang søulykkesrapport.
Hurtigt efter forliset blev den akutte trussel mod havmiljøet fjernet. Ombord på Sea Worker var der nemlig omkring 150 kubikmeter let fuelolie – omregnet er det 150.000 liter, som det trods besværligt vejr lykkedes at pumpe op uden, at der slap olie ud i havet. Selvom der ikke umiddelbart blev lækket olie, så skulle olien bjærges – og det skulle gå stærkt.
I juli sidste begyndte så det omfattende arbejde med at fjerne det store stålskrog, som er blevet skåret op i små bidder og sejlet til Esbjerg til videre skrotning.
Belgiske GeoSea overtog i juli det fulde ejerskab af A2Sea fra Dong Energy og Siemens.