Det siger de om den nye registreringsafgift
Regeringen og Dansk Folkeparti blev torsdag aften enige om en aftale om bilers registreringsafgift.
Det indeholder aftalen også
|
Aftalen betyder, at biler, der koster op til 185.00 kroner beskattes med 85 procent, mens biler over den grænse afgiftsbelægges med 150 procent. Det betyder, at især mellemklassebilerne bliver omkring 10 procent billigere.
Foruden aftalen om bilafgifter er parterne også enedes om et tredje spor over den fynske motorvej, samt at prisen sænkes over Storebæltsbroen med en fjerdedel over en årrække.
Aftalen skal finansieres blandt andet ved at stramme reglerne for leasingbiler.
Samtidig vil man indføre en vejafgift, som ifølge regeringen og DF vil ramme de udenlandske bilister. De danske bilister skal kompenseres.
De nye afgifter vil gælde fra tirsdag 3. oktober, når lovforslaget om de nye bilafgifter fremsættes.
Reaktioner på aftalen
- Det er møghamrende ærgerligt, at man nu er landet på et benzin- og dieselvenligt kompromis, hvor Løkke-regeringen igen-igen-igen viser, at den grønne omstilling af dansk transport simpelthen ikke er en prioritet, siger generalsekretær Mads Flarup Christensen, Greenpeace Norden.
- Aftalen er et fint kompromis. Vi håbede på, at der var mulighed for at få tekniske afgifter. Det blev ikke i denne omgang, men aftalen fra i dag er et skridt i den rigtige retning, siger direktør Gunni Mikkelsen, De Danske Bilimportører.
- Partierne kunne være mere ambitiøse på klimafronten. Jeg havde hellere set en model, der eksempelvis også havde favoriseret elbiler, siger formand Thomas Damkjær Petersen, Ingeniørforeningen (IDA).
- Vi bør beskatte det, vi gerne vil af med, altså forurening. Hele omverdenen er ved at omstille til nye teknologier, mens Danmark gør det billigere at fastholde de fossile biler, siger branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance.
- Det er en aftale med mange gode elementer, der gør, at vi kan sælge lidt bedre biler til danskerne. Vi har taget et godt skridt i den rigtige retning mod mere intelligente bilafgifter, siger markedsdirektør Thomas Møller Sørensen, Dansk Industri (DI).
- Det er sørgeligt at man ikke benytter lejligheden til at lave en reform, der sænker CO2-udledningen fra biler i Danmark. Udledningen er stigende blandt andet som en følge af de tidligere afgiftssænkninger, siger transportmedarbejder Jeppe Juul, Det Økologiske Råd.
- Det ser ud til, at det trækker i den rigtige retning. For os har det vigtigste været at få lavere afgifter, mere sikre og miljørigtige biler og få lukket leasinghullet, siger direktør Gitte Seeberg, AutoBranchen Danmark.
- Den nye aftale om bilafgifter sender et klart signal til danskere om hvilke biler, Regeringen mener, man skal købe. Nemlig konventionelle biler der udleder skadelige og kræftfremkaldende partikler, er kilde til støjgener og som resten af verden kæmper for at blive fri af. Og det selvom der er et alternativ. Nemlig Elbiler, siger CEO i Clever, Casper Kirketerp-Møller.
- Efter et langt forhandlingsforløb om nye registreringsafgifter for biler, kan det konstateres, at der mere er tale om en afgiftsaftale end en miljøaftale. Forliget om de nye registreringsafgifter er blottet for ambitioner omkring miljø og bæredygtig transport, siger Jørn Grønkjær, Initiativtager til og bestyrelsesmedlem i Foreningen ElbilBy