23948sdkhjf

Alfred Preiss vil hente 30 procent af omsætning på solcellemast

Udenlandsk efterspørgsel efter solcellemasten Touché skaber store vækstforventninger hos Alfred Preiss og Scotia.
Forventninger på det danske marked til solcellemasten Touché , som blev præsenteret for godt et år siden, er ikke blevet indfriet. Til gengæld er der udsigt til succes i Europa og de arabiske lande.

- Under COP15 var der stort set ikke et elselskab eller en kommune, der ikke bebudede, at de ville være CO2-neutrale. Men vi har måtte erkende, at der ikke helt kom det ud af det, som man havde håbet på i Danmark. Men i andre lande tager man klimaforandringerne mere seriøst, siger salgsdirektør Allan Nielsen fra Alfred Priess A/S, til Ing.dk

Tilskud afgørende for succes
Touché-masten findes i tre modeller. Udgaven, som leverer overskudsstrøm tilbage til elnettet via en converter, er der store forventninger til i England, hvor belønningen til vedvarende energiproduktion er særligt stor.

- Feed-in-tariffen er betydeligt højere her end i andre lande, og prisgarantien er længere. Her får man den høje pris i 25 år mod 20 år som er standarden i andre europæiske lande med lignende ordninger, forklarer Peter Vissing, direktør i Scotia.

Danske Scotia, som har oprettet et datterselskab i England, producerer solcellemasten SunMast, der ventes klar til levering i andet halvår af 2011.

De to øvrige Touché-modeller er en uden strømtilslutning, hvor masten producerer og lagrer al nødvendig energi i et indbygget batteri samt en udgave med batteri og strømtilslutning, hvor batteriet dækker det primære behov, men hvor det er muligt at få ekstra strøm via kabel.

Arabisk ordre afgørende
Efter et års videreudvikling af en CO2-neutral og miljøvenlig solcellemast fra Scotia og Alfred Preiss er en stor ordre på det arabiske marked indenfor rækkevidde.

I De Forenede Arabiske Emirater stiller en ny lov krav om at opstille solcellemaser hvor det er muligt. Touché testes også i den bæredygtige by Masdar , og forventningerne er ikke til at tage fejl af.

- Første kvartal bliver virkeligt spændende. Hvis ordren kommer hjem, så tror jeg, at Touchè kommer til at udgøre 15-20 procent af vores omsætning i 2011, og på sigt skal den gerne op på 30 procent, forklarer Allan Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109