Leverandør til Pizzahut kaster sig over energisektoren
Den danske IT-virksomhed Mobaro har etableret sig i retail- og forlystelsesparkindustrien med internationale kunder som Seaworld og Pizza Hut. Nu lancerer virksomheden en ny gren i form af Mobaro Energy, der vil gøre energisektoren fri for blyant og papir.
Det er i forbindelse med inspektion af blandt andet vandværker og vindmøller og rapporteringen af denne, at Mobaro Energy vil sætte ind med sit digitale system, der består af en app, der betjenes via en tablet eller en smartphone
- Vores pilotprojekter viser, at kunderne kan nedbringe tid brugt på inspektioner og vedligeholdelse med to timer per inspektion, hvis de skifter fra et hjemmelavet system til vores. Samlet set er der milliarder af kroner at hente for branchen på det her område, fortæller Henrik Have, der er direktør for Mobaro Energy.
Fra Pizzahut til energisektoren
Erhvervsministeriets digitale vækstpanel kan se besparelser hos virksomhederne i Danmark for to cifret milliardbeløb, hvis den digitale omstilling får fart. Energisektoren er i den forbindelse én af de fem mest oplagte nyttedragere af en digital omlægning. Blandt de små- og mellemstore virksomheder konkluderer vækstpanelet, at kun 30 pct. er digitale, hvorimod tallet er 75 pct. for de store virksomheder.
Det er den erfaring, der har fået Mobaro til at satse på energisektoren.
- Vi ser de samme eksempler igen og igen, hvor en teknikerne bruger tid og kræfter på først at tage notere på papir og måske tage billeder, hvorefter der bruges tid på at indskrive og uploade billeder på computeren i bilen. Endelig skal virksomheden også bruge ressourcer på kontoret til at afrapportere. Det siger sig selv, at det kan man gøre smartere, forklarer Henrik Have.
Mobaro Energy har allerede fået fat i de første kunder i energisektoren, blandt andet den tyske virksomhed FWS Energy.
I ryggen har Mobaro Energy en trio af investorer i form af VækstPartner Kapital, KickAss Capital og Castro Holding ved Søren Christiansen.