23948sdkhjf

Vestjyder etablerer kølecentral i Københavns Lufthavne

Kølekapaciteten fremtidssikres med muligheden for udbygning med 6 MW.

Vækst, øget behov, forandringer i de globale vejrforhold og effektivisering af en række decentrale komfortkøleanlæg ligger til grund for etableringen af et nyt og fremtidssikret køleanlæg; CPH Kølecentral Vest, der centraliserer produktionen af komfortkøling i Københavns Lufthavne.

Den ny kølecentral etableres på et areal, nord for Lufthavnsboulevarden og umiddelbart vest for personale parkering (P3), kaldet 'Petanquebanen'.

Køleanlægget etableres med en kølekapacitet på 4 MW, men fremtidssikres yderligere, idet blivende installationer forberedes for udbygning med yderligere 6 MW kølekapacitet.

Det er AEA i Herning, der skal opføre centralen i en totalentreprise.

Har sat holdet
Som totalentreprenør har AEA hovedansvaret og står for den overordnede projektledelse, kontakt til bygherre, rådgiver og myndigheder. I samarbejde med underleverandørerne udfører AEA test, opstart, indregulering og eftervisning af anlægget.

AEA har sammensat et totalentrepriseteam bestående af rådgivere og underleverandører med de rette erfaringer og kompetencer.

Johnson Controls skal levere kølemaskineri med tilhørende udstyr; Arkikon yder både arkitekt- og ingeniørbistand; Østermark Entreprenørforretning varetager bygge- og anlægsarbejde; Kemp- og Lauritzen udfører smede- og rørinstallationer; DME leverer tavler, transformere og elinstallationer mens Siemens udfører den overordnede styring.

Sådan virker det
Køleanlægget består af blandt andet af et køle- og maskinanlæg, et SRO- og et CTS-anlæg samt elforsyning og hovedtavle. 

Løsningen anvender sekundavand fra tørholdelse af Øresundsforbindelsen som primær væske i vådkondensatorer og køletårne. Ammoniak er drivmidlet i kølemaskinen og består blandt andet af fire stk. kompressorer, en lavtrykreceiver og fire fordampervekslere.

De fire fordampervekslere er koblet parallelt. I vekslerne, på den ene side, løber vand fra distributionsnettet til Københavns Lufthavn, der således køles og på den anden side løber ammoniak. Ammoniakken pumpes ud i kondensatortårnene, hvor den kondenseres.

Imellem distributionsnettet og den samlet opbyggede kølemaskine, er der indsat en 28 kubikmeter stor buffertank, der adskiller distributionsnettet fra køleanlægget og minimerer start/stop af køleanlægget ved bl.a. lavlast scenarier.

I lavlast- og kolde perioder sikres leveringen af køling ved en frikøler på 250 kW i seriel forbindelse til køleanlægget.

Hvert køleaggregat indeholder en lokal Unisab III styring, der autonomt styrer og regulerer tilhørende kompressor. Hver kompressor er udstyret med overtrykspressostat KP7ABS. Unisab III kommunikerer med en fælles PLC, som indsamler samtlige driftsdata fra pumper, tryk- og temperaturtransmittere og øvrigt udstyr tilknyttet.

Byggeperioden forventes at opstarte medio november 2018 og løber indtil ultimo maj 2019, hvor kølecentralen skal stå klar til levering af kølevand.

Totalentreprisen omfatter i hovedtræk

  • Bygnings- og anlægsarbejde, ca. 560m² bygning samt ca. 380m² kølegård
  • Køle- og maskinanlæg med nominel køleydelse på 4 MW med tilhørende udstyr forberedt for udvidelse til 10MW
  • Rør- og smedearbejde samt teknisk isolering
  • SRO- og CTS anlæg inkl. integration med overordnede styringssystemer
  • Byggeri- og anlægsarbejder inkl. installationer
  • Bygning for transformerstation til forsyning af anlægget
  • Elforsyning og hovedtavle inkl. 10/0,4 kV transformerstation med kapacitet ca. 2x3 MVA
  • Projektering, myndighedsbehandling og projektledelse
  • Test, opstart, indregulering og eftervisning
  • Dokumentation, kvalitetssikring, sikkerheds- og sundhedsarbejde
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116