Droner erstatter manden med pinden
3D-print af reservedele; en robot, der kan åbne tegningerne automatisk og tjekke tegningshovedet; en app, der skal bringe informationer ud i anlægget til medarbejderne, når der er behov for det.
Ørsteds nye digitale strategi har fået de ansatte til at udvikle massevis af ideer til at gøre livet på kraftværkerne lettere. Mange af dem arbejdes der også videre med i større skala end tegnebrætsskala.
Der har været mange forskellige teknologier kastet på bordet, men én af de teknologier, der har været et gennemgående tema, er drone-teknologien.
- Vi har taget droneteknologien og testet den hos os. Vi har kigget udenfor, hvor de kan bruges til inspektion af højspændingsledninger; udstyret med et termokamera kan de finde lækager og utætheder som for eksempel uden på skorstenen, fortæller vedligeholdelseskoordinator Anders Agerskov Petersen fra Ørsted og tilføjer:
- En stor del af vores faste brændsel ligger ude. Tidligere havde vi en mand med en pind til at kravle rundt og måle volumen på brændslet. Det er stadig den samme mand. Nu har han bare fået en drone, siger han.
Fra luft til vand til land
Ørsted har altså allerede taget dronerne til sig på en lang række – oplagte – områder. Anders Agerskov Petersen er alligevel imponeret over medarbejdernes hitte-på-somhed.
- Vi startede jo med at kigge i luften og under vandet. Et af de meste hypede projekter var en ubådsdrone, vi sendte ned i vores kølevandskanaler på Studstrupværket med en højtryksrenser for at fjerne muslinger. Det kunne lade sig gøre, siger han.
Netop det projekt føjer en ekstra dimension til udbudsprocessen hos Ørsted.
- Hvert år har vi en revision, hvor vi lukker vores kraftværker ned. Og hvert år sender vi opgaverne i udbud. Fremover vil vi også spørge ubådsfirmaer. Hvis prisen er med dem, rulles det også ud til vores andre kraftværker, siger han.
Inspektion af kedler
Et af de andre områder, hvor Anders Agerskov Petersen kan se en kæmpe fordel ved anvendelsen af droner er indenfor. Rent faktisk helt inde i kedlerne.
- En gang om året lukker vi kedlen ned og får undersøgt, om der er noget, der skal repareres. Tidligere satte vi stilladser og skyclamber op og kunne først i forbindelse med inspektionen vurdere om, der var noget, der krævede udbedringer. Det har kostet mange tusind kroner, fordi eventuelle fejl først har kunnet udbedres efter flere uger, siger Anders Agerskov Petersen.
Nu gør Ørsted det, at man inden inspektionen laver et ultra kort stop, får kedlen kølet ned og sendt en drone ind.
- Kedlen er derfor kun lukket ned et par timer. Dronen får tjekket, hvad der er galt, og vi kan få bestilt reservedele hjem i god tid, inden det store planlagte stop, forklarer Anders Agerskov Petersen.
Danner præcedens
Ørsted har altså droner her og der og alle vegne, men dronerne er altså endnu ikke blevet en fast del af dagligdagen hos energiselskabet.
- Udfordringen er, at folk siger: Hvad skal sådan en dims flyve rundt inde i min kedel for. Derfor har vi inviteret de mere konservative til en snak med dronefolkene. Mit mål med dronerne er, at det bare er sådan, vi gør, siger Anders Agerskov Petersen, der overhovedet ikke har sat det sidste punktum i Ørsteds dronesaga.
- Vi skal udvikle videre på dronekonceptet. Kan de måle tykkelsen på siderne af kedlen. Kan man inspicere og rense akkumuleringstanken ved hjælp af en drone, og dermed slippe for at tømme den og opstille et stillads. Kan den flyve inde i skorstenen og ikke kun udenpå?, siger han og slutter:
- Droner skal sendes ind alle steder. Selv de mest ufremkommelige.
Video I videoen neden for kan du se, hvordan det så ud, da Ørsted lod en drone foretage inspektion af kedlerne på Esbjergværket. (Videoen er produceret af Ørsted) |
Artiklen er en del af temaet Magasinet Energy Supply.