23948sdkhjf

Clever: Et overskud ville være tegn på forfejlet strategi

2018 bød på høj kundevækst på mere end 400 pct., en fordobling af omsætningen og nye investeringer i medarbejdere, automatisering, digitalisering og lynhurtig opladning. Det skriver selskabet i en meddelelse.

Dog bød året også på et underskud efter skat på 18 millioner kroner. Det skræmmer dog ikke hos e-mobilitetsleverandøren Clever.

- Et overskud i 2018 ville være tegn på en fejlet strategi, lyder det fra Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller.

- Vi investerer massivt i et elektrisk og bæredygtigt samfund, og vi gør det med det lange lys tændt. Vi havde fejlet, hvis Clever præsenterede et overskud i 2018. Overskud er slet ikke en del af planen endnu, for vi er midt i en intensiv investeringsfase, der sikrer danskerne opladning til elbilerne og oplevelser i hverdagen i verdensklasse i mange år, siger Casper Kirketerp-Møller. 

En fordobling af elbiler
I Danmark er der i løbet af 2018 sket en fordobling i antallet af indregistrerede eldrevne biler sammenlignet med 2017, og inden for de næste to år vil verdens bilproducenter efter egne udsagn samlet set sende 340 nye eldrevne modeller på markedet.

Udbuddet fra de mange nye modeller vil være med til at sikre, at Danmark kan nå regeringens målsætning om en million grønne biler på vejene i 2030. Det betyder i runde tal, at antallet af danske grønne biler mere end 60-dobles, hvis Danmark skal nå regeringens mål.

Og de skal alle lades.

Clever forventer, at de kommende år vil byde på meget store vækstrater for infrastrukturen og opladningsmarkedet bag de grønne biler.

- Vi udvikler og bygger ikke kun den fysiske infrastruktur. Vi investerer også i en helstøbt digital og skalerbar platform, der skal håndtere væksten og giver vores kunder endnu bedre oplevelser. Gjorde vi ikke det, ville vi knække midt over under væksten og skabe alt for mange skuffende oplevelser derude, fortæller Casper Kirketerp-Møller.

En styrket position i markedet
Clever styrkede også sin position i markedet og indgik aftaler med en række vigtige samarbejdspartnere, såsom Toyota, Mitsubishi, Jaguar Land Rover og Audi – mærker som alle introducerede eldrevne biler i 2018.

Clever havde altså ved udgangen af 2018 partnerskaber med alle bilmærker med eldrevne biler på hylderne.

- Vores nye og nuværende partnerskaber er altafgørende for at tilbyde kunderne en strømlinet oplevelse. De får en elbil, opladning hjemme og på farten til en fast månedlig pris og en nemmere hverdag med sikkerhed om økonomien. En samlet e-mobilitetsløsning, som vi tror fuldt og fast på er fremtiden. I 2018 viste strategien sit værd og danskerne, at de vil elbilen, så vi glæder os til de næste mange år, der også kommer til at byde på sorte tal på bundlinjen, siger Casper Kirketerp-Møller.

Forventninger til 2019
Clever forventer i 2019 at opleve solide vækstrater og vil fortsat investere på forkant af vækstkurven i infrastruktur, digital udvikling og brugercentrerede løsninger.

Driftsresultatet for den danske forretning forventes at udvikle sig positivt i 2019, mens der for det nye nordiske samarbejde med E.On SE forventes et negativt resultat i  etableringsfasen, da afskrivningerne forventes at overstige indtjeningen.

Selskabet forventer, at den danske forretning opnår et neutralt Ebitda i 2020, hvis
den positive udvikling for salget af eldrevne biler fortsætter.

Clever er ejet af den andelsejede energi- og fibernetkoncern Seas-NVE med 94,9 pct. af aktierne og den ligeledes andelsejede NRGi-koncern med de resterende 5,1% aktier i selskabet.

Clever A/S
kr. 2018 2017
Bruttoresultat -1.049.271 673
Resultat før finansielle poster -27.899.000 -21.218.808
Resultat før skat -28.061.359 -21.244.113
Årets resultat -28.475.392 -19.179.243
Egenkapital 117.106.849 18.082.242
Antal ansatte 37 31
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111