Elbiler kan køre gratis
Oplad elbilen på det rigtige tidspunkt – det giver økonomisk gevinst for både elbilejere, vindmølleejere og samfundsøkonomien.
Selv elbiler med kort rækkevidde kan opnå store besparelser på strømmen. Hemmeligheden er timing.
I dag sætter elbilbrugere typisk opladningen i gang straks de kommer hjem fra arbejde sidst på eftermiddagen. Når de gør det, vil elforbruget hovedsagelig ske i elsystemets myldretid, og det vil indeholde en høj andel kulkraft. Hvis opladningen derimod udskydes, til der er rigelig vind, vil elforbruget i højere grad bestå af klimavenlig og billig vindkraft.
- Hvis elbilerne programmeres til at oplade med vindproduktion til den laveste markedspris, vil alle få økonomisk fordel af det. Elbilejerne vil få den billigste opladning, og vindmølleejerne vil opnå højere priser for deres produktion. I sidste ende vil det komme alle forbrugere til gode i form af lavere
elpriser, fordi elsystemet og vindmøllerne vil blive udnyttet bedre, og der vil være mindre behov for
tilskud, fortæller Per Lauritsen, der er bestyrelsesformand i Vindenergi Danmark.
CO2-fri strøm kan gå tabt
Når der er høj produktion af vindkraft falder elprisen, og i ekstreme situationer bliver prisen negativ, så vindmølleejerne må betale for at få produktionen afsat. I 2010 betalte de over 70 mio. kr. for at få afsat overproduktion svarende til 50.000 elbilers opladning, og udgiften hertil vil ifølge Vindenergi Danmark stige i takt med den planlagte vindkraftudbygning.
Det vil presse vindmølleejerne til at slukke for møllerne i perioder, og værdifuld CO2-fri strøm vil gå tabt. Konsekvensen bliver, at forbrugerne kommer til at betale mere i tariffer og afgifter over elregningen. Den situation foreslår Vindenergi Danmark nu en anden løsning på.
- Som producenter så vi gerne, at man kunne tilbyde elbilejerne vindmøllestrøm til særligt lave
priser, hvis de udskyder opladningen til fx om natten. Det ville være bedre end at pålægge forbrugerne at betale for vindkraftudbygningen. Men som reglerne er nu, har elbilejerne ikke et
økonomisk incitament til at indrette opladningen efter vindproduktionen, og det bør ændres, siger
Niels Dupont, der er direktør i Vindenergi Danmark.
En indtægt for elbilejere
Problemet er, at forbrugerelprisen er den samme i alle døgnets timer. Dermed kan elbilejerne ligeså
godt oplade straks de kommer hjem, fordi det er mest bekvemt. Selv om det samfundsøkonomisk er det absolut dyreste og mest klimaskadelige tidspunkt at oplade.
- Analysen viser, at elbiler med en rækkevidde på 250 km eller mere i praksis vil kunne oplades til en
samlet årlig pris, der eksklusiv afgifter bliver negativ, dvs. bliver en indtægt for elbilejeren. Dette
afspejler, at elbilen primært oplades med strøm fra vindmøller med negativ markedsværdi, der ofte
ellers ville gå tabt, siger Jørgen Horstmann fra EV Consult, der er medforfatter af rapporten.
Til eksempel vil Vindenergi Danmarks Tesla Roadster elsportsvogn kunne oplades vindoptimeret til
et almindeligt kørselsforbrug for minus 193 kr. om året eksklusiv tariffer og afgifter.
Værd at vide:
Vindenergi Danmark er et elselskab, som sælger produktionen fra ca. 3.000 vindmøller. Tilsammen
producerer de, hvad der svarer til 1,5 mio. elbilers elforbrug.