Nyt samarbejde skal få Roskilde Festival over på vedvarende energi
Sommeren er over os, og det varer ikke længe, før festivaldeltagerne omsider kan samles om musikken på årets Roskilde Festival.
Det er to år siden, der sidst var musik og fadøl på dyrskuepladsen, og genkomsten har også trukket et nyt samarbejde med sig.
Festivalen har nemlig forenet kræfterne med energi- og fibernetkoncernen Andel i jagten på at blive en mere klimavenlig festival.
På den første sommer i partnerskabet ligger fokus på at skabe hurtige resultater. Det handler om at få udfaset festivalens brug af strømproducerende dieselgeneratorer samt flaskegas til at generere varme.
- Vi har et ansvar for ikke vende tilbage til de gamle vaner, for klimakrisen kræver handling her og nu. Vores energiforbrug er et af de vigtigste steder, hvor vi kan sætte ind, og et farvel til dieselgeneratorer og flaskegas er en enorm og kompleks omstilling, som vi ikke kunne lykkedes med uden Andel. Jeg glæder mig til at opleve de konkrete forandringer, som vores energipartnerskab fører med sig allerede til sommer, Signe Lopdrup, Roskilde Festivals administrerende direktør.
Nye kræfter til elnettet
Roskilde Festival har hidtil ikke haft tilstrækkelig adgang til elnettet i forhold til at dække elektricitetsbehovet fra handelsområder og musikscener.
Arrangørerne har derfor indgået aftale med de lokale netselskaber Cerius og Radius om at blive tilsluttet elnettet.
Tilslutningen til elnettet betyder, at Roskilde Festival kan stoppe al brug dieselgeneratorer i 2022, mens flaskegas udfases senest i 2025. I 2019 brugte festivalen cirka 72.000 liter diesel i generatorer og 24.000 liter flaskegas.
Det vil i fremtiden også overvejende være vedvarende energi, der vil nå ud i alle hjørner af festivalområdet, idet 80 procent af strømmen i det danske elnet kommer fra sol, vandkraft og vind. Senest i 2028 forventer Energistyrelsen, at 100 procent af den danske strøm kommer fra vedvarende energikilder.
Muligheden for at oplade elbiler på festivalen bliver også styrket, da Andels datterselskab Clever opsætter ladestandere til festivalens frivillige til brug i arbejdet.
En grønnere fest
Andel-koncernen arbejder på mange forskellige fronter for den grønne omstilling. Havvindmølleparken Rød-sand 2, som Andel er majoritetsejer i, producerer hvert år vedvarende energi svarende til forbruget i cirka 200.000 husstande.
Partnerskabet med Roskilde Festival er et perfekt match i indsatsen for en grønnere fremtid.
- Jeg er utroligt glad for, at vi i Andel kan være en katalysator for den klimavenlige udvikling sammen med festivalen. Vi ved, at når mennesker mødes i fællesskaber, så opstår der ofte en helt særlig energi – en energi til at tænke anderledes, drømme større og skabe nyt, siger Rikke Harbo Trikker, kommunikationsdirektør i Andel.
Roskilde Festival 2022 er festival nummer 50.
Artiklen er blevet bragt i Magasinet Forsyning. Læs hele udgivelsen her.
Artiklen er en del af temaet Magasinet Energy Supply.