23948sdkhjf

Prøv1elbil baner vejen for flere elbil-aktiviteter

Efter tre år og mere end 250.000 kilometer på landevejene kører det store demonstrations-projekt ”Prøv1elbil” nu i pit.
80 familier fra Juelsminde, Horsens, Hedensted, Hjarnø og Endelave har på skift kørt i elbilerne med henblik på at teste og vurdere, om elbilen kunne erstatte en benzinbil. Og det kan den, lyder konklusionen på projektet, som var det første af sin slags i Danmark. Projektet har bl.a. været med til at kickstarte en række nye aktiviteter inden for e-mobilitet.

- Med Prøv1elbil har vi fået skabt øget bevidsthed blandt almindelige familier om muligheden for at vælge elbiler til, og hvordan de kan passe ind i en almindelig travl hverdag. De seneste tre års erfaring har samtidig peget os i retning af, hvor udviklingen skal gå, førend endnu flere vælger at investere i den mere miljøvenlige elbil, og hvor erhvervspotentialet ligger henne inden for branchen, siger innovationschef i Insero Horsens, Karsten Lumbye Jensen.

Ja tak til elbilen
Med støtte fra bl.a. Region Midt og Energistyrelsen gik startskuddet for Prøv1elbil – det første Living Lab-elbilprojekt på dansk jord - i december 2009. Siden har 80 familier testet bilerne og blogget ivrigt om deres oplevelser på elbilforum.dk, som i dag er platform for mere end 850 blogindlæg.

- Testen viser, at en elbil fint kan gå ind og erstatte en benzinbil i en almindelig dansk families hverdag, siger projektleder Kjeld Nørregaard fra Teknologisk Institut.

- Elbilerne har naturligvis fortsat en begrænset rækkevidde, og når bilerne skal varmes op, koster det på rækkevidden. Alligevel er stort set alle brugere glade for bilerne, da de er nemme at køre i og næsten uden støj. Dertil kommer den gode følelse, mange familier får af at gøre noget godt for miljøet, forklarer Kjeld Nørregaard.

Som en del af projektet har testfamilierne haft egne ladestandere opstillet hjemme hos dem selv. Det har givet projektholderne mulighed for bl.a. at kortlægge familiernes lademønster, og her er konklusionen, at familierne foretrækker at lade, umiddelbart når de kommer hjem fra arbejde. Også selv om familierne ved, at det er økonomisk mere formålstjenstligt at lade om natten, hvor strømmen er billigst og vindkraftandelen størst.

Fremtidens elbiler
Perspektivet med Prøv1elbil har også været at inddrage Horsens og Hedensted Kommune i at teste elbiler i den kommunale transportdrift bl.a. i ældreplejen. Her er erfaringerne positive, og Horsens Kommune overvejer nu at investere yderligere i nye elbiler fra projektet. Hedensted Kommune er samtidig gået ind i projekt ’Prøv1elcykel’, hvor privatpersoner låner og tester elcykler.

Andre erhvervsaktiviteter, der er afledt af Prøv1elbil-projektet, er etableringen af den Horsens-baserede innovationsvirksomhed EC Tunes, som har udviklet et nyt sikkerheds-lydsystem til elbiler og andre stille køretøjer som f.eks. elektriske gaffeltrucks. Lydsystemet er testet på flere biler i projektet. Endvidere er netværks- og klyngesamarbejdet Insero E-Mobility, etableret med henblik på at skabe ny udvikling og forretningsmuligheder inden for e-mobilitet blandt klyngens medlemmer.

- Det er imidlertid endnu kun begyndelsen på elbils-aktiviteter, vi ser her. I Insero Horsens vil vi nemlig investere yderligere i området, ligesom vi er i gang med at udvikle et Living Lab testmiljø baseret på konceptet og erfaringerne fra Prøv1elbil. Det nye set-up kommer vi til at tilbyde internationalt, fortæller Karsten Lumbye Jensen.


Nogle af de vigtigste resultater fra Prøv1elbil
• Elbiler kan med eksisterende lade-infrastruktur indgå som bil nummer to i de fleste to-bils familier.
• Elbiler er endnu for dyre i indkøb, og besparelsen ved at køre på el er for beskeden til at opveje den højere pris. På trods af automatgear sammenlignes prisen på de ’små’ Citroën C-Zero’er og de tidligere C1’ere med de billige minibiler, og prisen skal derfor noget under 150.000 kr. for at kunne ses som et alternativ, når der skal købes ny bil.
• Selv om det er fint at kunne hurtig-lade, er rækkevidden er for kort – de fleste testbrugere ønsker sig en rækkevidde på 200 km på batteriet, selv om mange ikke har haft brug for det i testperioden.
• Opladning af bilerne bør ske om natten, men det bedste vil klart være en smart ladning, hvor brugeren har mulighed for at prioritere straks-ladning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078