23948sdkhjf

Danske virksomheder vil netværke sig til norsk olieeventyr

Det er svært at komme ind på det norske offshore-marked. Med nyt netværk vil 12 danske virksomheder nu lette vejen ind på det norske marked.
Med 90 nye oliebrønde, 20-25 nye boreplatforme og 60-70 udbygninger inden 2020 er den norske offshore olie- og gassektor i massiv vækst. Men det norske marked er også protektionistisk og en stor udfordring for danske leverandører. Derfor går 12 virksomheder nu sammen i et Norge-netværk for at lette vejen ind på det norske marked.

- Når vi som offshore-organisation besøger medlemmer og diskuterer Norge, ser stort set alle virksomheder store muligheder for deres produkt på det norske offshore-marked. Men nordmænd vil helst handle med nordmænd, og det giver store udfordringer, Det er ærgerligt, for de norske investeringer i olie- og gas vil alene indtil 2015 beløbe sig til mere end 250 milliarder norske kroner, fortæller Jørn Hansen.

Han er senior sector manager i Danish Offshore Energy Group (DOEG), der i regi af Eksportforeningen organiserer 90 leverandører til den globale olie- og gasindustri. DOEG’s medlemmer oplever både praktiske udfordringer omkring for eksempel regler og kvalitetsnormer, og at det kan være svært at få kontakter til de rigtige personer hos aktørerne på det norske marked.

- Det er mit indtryk, at man i Norge kan have en lidt protektionistisk indstilling til fremmede leverandører. Man er en sluttet kreds omkring det norske, og derfor kommer man ikke bare flyvende ind fra højre og bliver leverandør. Så selvom det er oplagt at samarbejde i Norden, så kræver det forberedelse, vedholdenhed og et godt netværk, fortæller Lars Eger Pedersen, account manager i Guldager A/S, der blandt andet leverer specielle vandbehandlingsanlæg til den danske del af Nordsøen.

Nyt netværk skal hjælpe SMV’ere ind på marked
Hos DOEG hører man samme melding fra en lang række medlemmer, der gerne vil ind på det norske marked. Derfor har DOEG sammen med 12 virksomheder den 13. december stiftet et Norge-netværk for leverandører, der gerne vil øge deres salg til den norske olie- og gasindustri.

- Norge er et kæmpe marked, men det er svært at være den lille SMV’er med en komponent og så komme ind på markedet. Derfor står mange virksomheder med de samme problemstillinger. Netværket skal styrke alle ved at være et forum, hvor man kan dele og generere nye ideer, forklarer Jørn Hansen fra DOEG og fortsætter:

- Hvis mindre danske leverandører går sammen, kan de levere hele løsninger og dermed komme længere op i leverandørkæden og blive mere attraktive på det norske marked. Det er også en af ideerne med netværket: At jage sammen og finde fælles samarbejdspartnere i det omfang netværkets medlemmer ønsker det.

Leads og ambassadører
Norge-netværket er for mindre og mellemstore produktionsvirksomheder, der fremstiller specialprodukter, komponenter og systemer, og som allerede er inde på det norske marked eller arbejder målrettet på at komme det. Hos Guldager har man straks meldt sig ind i netværket.

- Vi skal bruge netværket til erfaringsudveksling og få tips og tricks, så vi kan få en bedre forståelse for den norske offshore-industris mentalitet og forretningsverden. Derudover forestiller jeg mig, at vi er ambassadører for hinanden i netværket og hjælper hinanden med leads, forklarer Lars Eger Pedersen.

Også hos El-centrum i Tønder ser indehaver Tommy Nissen store muligheder på det norske marked. Den sønderjyske installatørvirksomhed er specialist i at forbinde datatransmission til eltavler ved at trække fiber mellem følere rundt på boreplatforme.

- Vi er allerede i Norge som underleverandør til entreprenører, og vi vil gerne have endnu flere opgaver deroppe. Den største udfordring er at finde samarbejdspartnere, og der er netværk afgørende. De opgaver, vi har nu, er kommet via netværk, og jeg kan ikke bare rejse derop og sige: Her er Tommy fra Tønder. Jeg er med i Norge-netværket for at dele og få flere kontakter, så jeg kan komme videre, fortæller han.

Værd at vide om netværket
• Er stiftet af Danish Offshore Energy Group, der tæller 90 leverandører til den globale olie- og gasindustri.
• Blev stiftet 13. december 2012
• Er for mindre og mellemstore produktionsvirksomheder, der fremstiller specialprodukter, komponenter og systemer, og som allerede er inde på det norske marked eller arbejder målrettet på at komme det.
• I Norge forventes investeringerne i offshore olie og gas at stige til 250 milliarder kroner frem til 2015 (Kilde: Rystad Energys markedsrapport fra april 2012)
• Der er de seneste år opdaget 90 nye brønde/oliefelter i den norske del af Nordsøen og Barentshavet (Rystad Energy).
• Der estimeres 20-25 nye borerigge ud over de eksisterende 34 rigge inden 2020 (Rystad Energy 2011).
• Der estimeres 60-70 udbygningsprojekter på eksisterende rigge (Rystad Energy 2011).
• Næste møde i netværket bliver den 7. februar 2012.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078