23948sdkhjf

Glem den statsstøttede solenergi og kom ind i kampen!

Sådan lød opfordringen fra den administrerende direktør hos den hollandske solcelleforhandler Oskomera Solar Power Solutions under torsdagens internationale solcellekonference.
Budskabet var klart da CEO Dennis Gieselaar fra hollandske Oskomera Solar Power Solutions gik på talerstolen ved den internationale solcellekonference ’The Solar Future Denmark’ i København.

- Lad os lave markedet selv og ikke bare snakke om ministeren og reguleringer af loven, sagde Dennis Gieselaar indledningsvist med henvisning til mange af de tidligere oplægsholdere, der havde opfordret deltagerne til at rette spørgsmål om betydningen af onsdagens lovforslag på solcelleområdet til Martin Lidegaard, der gik på som sidste oplægsholder.

Statsstøtte er alt for usikkert
Det kan ikke nytte noget, at den danske solcellebranche er afhængig af statsstøtte for at sælge solenergi. Den vej er alt for usikker. Branchen skal i stedet for at sælge solanlæg ud fra argumenter som kort tilbagebetalingstid tale mere til kundernes følelser, mener den hollandske direktør.

- Vi skal se på, hvad motiverer kunderne, hvilken madding går de efter. Vi er nødt til at samle viden om, hvad kunderne går efter i stedet for at tale om tilbagebetalingtid, lød det fra Dennis Gieselaar, der forklarede, at det primært er de 35-75-årige husejere med en middelgod indtjening, der investerer i solcelleanlæg.

- Solar giver dem uafhængighed. De har allerede et nyt køkken og mangler ingen bil, men de vil gerne bruge deres penge på noget, så de køber solar, for det giver dem en følelse af uafhængighed, forklarer den hollandske direktør og understreger, at netop følelsen af at være uafhængig og selvforsynende af elektricitet er et af de parametre, branchen fremover skal bruge til at sælge solceller.

Kend din kunde
Hovedbudskabet fra den hollandske direktør var desuden, at solcellebranchen skal lære sit kundesegment ordentligt at kende. Branchen skal vide, hvad kunderne tænder på, men i ligeså høj grad vide, hvilke andre investeringer branchen er oppe imod.

- Sørg for at vide, hvad du konkurrerer imod – står valget for eksempel imellem en iPad til ungerne, en ny vaskemaskine eller solceller på taget? Sørg for at finde den rette motivator til at få kunden til at købe solcelleanlæg, lød det videre fra Dennis Gieselaar, der afsluttede sit oplæg med opfordringen:

- Be a sniper, vælg kunderne nøje ud, det er mit budskab. Og lad være med at beklage jer og være afhængige af regeringen, for de vil aldrig hjælpe jer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063