Analyse: Behov for 400 offshore-fartøjer de nærmeste år
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/70312133.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=920&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=657&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=471&accessToken=ba3e3077fd466be7d5c397178158859fe5356aed586bd56c3a7cdcecaa728b6f)
Der vil blive behov for yderligere 400 offshore-fartøjer i de to år frem til 2025. Det vurderer den maritime analysevirksomhed Clarksons Research, som citeres af Tradewinds.
Esbjerg-rederi opruster til offshore-renæssance
Det er blandt andet efterspørgsel på olie- og gasmarkederne, der har sat gang i den øgede efterspørgsel.'
Da der kun er få nybygningsordrer vurderer Clarksons, at udnyttelsesgraden for den eksisterende flåde vil stige.
Direktør i Clarksons Steve Gordon oplyser endvidere, at OSV-markedet steg med yderligere otte pct. i 2022.
- Vores fremskrivninger tyder på, at der vil være behov for yderligere 400 fartøjer globalt i løbet af de næste to år. Efterspørgslen voksede med omkring 200 sidste år, fortæller han til Tradewinds, der kan oplyser, at der i 2022 kun blev leveret 50 nye offshorefartøjer.
Offshore-rederier på charmeoffensiv i USA
Clarksons Research gør desuden opmærksom på, at der i 2022 er givet offshoretilladelser til en værdi af 103 mia. USD, og at dette tal formentlig vil stige til 107 mia. USD i 2023.
- Samlet set er offshore olie- og gasmarkedet på det bedste niveau i ti år samtidig med, at momentum i havvind fortsætter, uddyber Clarksons-direktøren.
Artiklen er en del af temaet Energiøer.