23948sdkhjf

Hvordan arbejder man med et missionsdrevet partnerskab på de grønne brændstoffer?

Denne klumme er skrevet af Anne Marie Damgaard, sekretariatschef, Dansk Center for Energilagring

Den seneste klimarapport fra IPCC viser med al tydelighed, at vi skal sætte alle kræfter ind for at reducere CO2-udledningen i alle sektorer, hvis vi skal have den mindste chance for at nå vores klimamål.

Her kan det missionsdrevne, grønne forsknings- og innovationspartnerskab MissionGreenFuels være med til at levere løsninger, der accelererer udviklingen i erhvervslivet og gør Danmark til verdens bedste til grøn omstilling.

Partnerskabet arbejder for at udfase de fossile brændsler i skibsfart, tung vejtransport, luftfart og den maritime shippingindustri frem mod 2030. MissionGreenFuels vil bidrage til de danske, europæiske og globale klimamål, nærmere bestemt 70 % reduktion i 2030 og netto nul i 2050. Formålet er at understøtte dansk forskning, innovation, vækst, job og eksportpotentiale inden for grønne brændstoffer.

Partnerskabet er i første omgang søsat for en fem-årig periode frem til midten af 2027 og støttet af Innovationsfonden. MissionGreenFuels er en af Innovationsfondens fire Innomissioner, der skal bidrage markant til den grønne omstilling.

Igennem mere end to år har Dansk Center for Energilagring (DaCES) været involveret i at udvikle og udmønte det grønne missionspartnerskab, der nu samler centrale aktører fra erhvervsliv og vidensinstitutioner. Første opgave begyndte tilbage i foråret 2021, hvor et partnerskab på tværs af DaCES, universiteter, GTS og klynger udviklede et samlet bud på en køreplan (roadmap) på tværs af 100 aktører for, hvordan Danmark kan udvikle de grønne brændstoffer til industri og den tunge transport på tværs af hele værdikæden.

Næste skridt har fokuseret på at udforme et partnerskab, der faktisk kan levere på udmøntningen af roadmappet ved at søsætte konkrete projekter, der leverer på forskellige elementer, som kan realisere missionen frem mod 2030. Centralt er at komme op i skala og ned i pris, men samtidigt er der mange ubekendte og behov for store investeringer, hvor netop samarbejdet på tværs af fagligheder, industri og forskning er afgørende. Formålet ved at køre parallelle projekter er at accelerere løsninger ved netop at vidensdele og krydsbefrugte på tværs.

Sikrer fremdrift i projekter og dialog på tværs

MissionGreenFuels ledes i dag af et sekretariat under Aalborg Universitet i samarbejde med DaCES og Energy Cluster Denmark. Bag partnerskabet er der godt 60 partnere som udover seks universiteter, GTS, en lang række SMV’ere mønstrer toneangivende virksomheder som Topsoe, Green Hydrogen Systems, Vestas, Siemens Gamesa, Ørsted, Copenhagen Infrastructure Partners og mange flere.

Aktuelt er der efter uddelingen af midler fra den første pulje penge fra Innovationsfonden, Pool 1, iværksat 9 projekter. Og der er netop lukket for ansøgninger til Pool 2 som skal bringe samarbejdet og partnerskabet videre frem mod centrale løsninger.

På MissionGreenFuels første årsmøde midt i marts var fokus ikke blot at sikre fremdrift i det enkelte projekt fra Pool 1, men også sikre dialog på tværs af projekterne.

”Det betyder, at de enkelte projekter bliver mere værdifulde, fordi vi hjælper hinanden og derfor kommer meget hurtigere frem mod målet. Det er nok det vigtigste og mest unikke ved MissionGreenFuels: At vi kan accelerere det momentum, vi har brug for, ved at vi er mange partnere, som taler med hinanden på tværs af projekter,” sagde professtor ved DTU og næstformand i MissionGreenFuels, Søren Linderoth, på årsmødet.

Og efterspørgslen på grønne brændstoffer er enorm hos store virksomheder som Maersk, der også er med i MissionGreenFuels.

På årsmødet pegede Maria Strandesen, der er Director, Head of Future Fuels i Maersk, på, at projekterne i partnerskabet tager fat i nogle af de rigtige aspekter såsom at øge effektiviteten af electrolyzers og derved produktionen af billig grøn brint, hvilket ifølge hende er et nøgleelement i at få accelereret produktionen af grønne brændstoffer.

”I Maersk har vi har brug for store mængder grøn e-methanol meget snart. Det første mindre skib, der sejler på e-metanol, kommer ud allerede i år. I perioden 2024-26 får vi yderligere 18 store skibe ud på vandet som tilsammen vil have skulle brænde omkring 750.000 ton grøn methanol om året. I 2021 var verdens samlede produktion af e-methanol på blot 30.000 ton, så der er et væsentligt skaleringsbehov,” understregede hun.

Så ja, det handler om at fortsætte det gode arbejde hurtigt - og bruge den gensidige læring KLOGT.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078