23948sdkhjf

Brintinfrastruktur skal understøtte hjemmemarked

Indlægget er skrevet af Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen

I denne tid er det et år siden den vigtige og principielle beslutning om etableringen af en dansk brintinfrastruktur blev truffet. Brintinfrastrukturen kommer til at være det fundament, som den hastigt voksende brint- og Power-to-X-industri skal stå på. Den infrastruktur vil muliggøre eksport af grøn brint til Tyskland og videre ud i Europa, men lige så vigtigt er det, at den vil binde det danske markedsammen. Både i forhold til forbrug af ren, grøn brint og den videre produktion af PtX-produkter som metanol, ammoniak, e-fuels m.v. 

Derfor er det vigtigt at holde hjemmemarkedet for øje i beslutningerne vedrørende infrastrukturen og ikke kun eksporten. For kun på den måde kan vi sikre en industri, der kan levere grønne brændsler til alle dele af energisystemet.

Infrastruktur er afgørende for målsætninger

Den danske brint- og PtX-industri er blandt de mest ambitiøse i verden. I PtX-strategien fra marts sidste år, blev der fremlagt en ambition om 4-6GW elektrolysekapcitet i 2030. Den danske industri ser dog endnu større potentiale. Allerede nu er der en samlet annonceret kapacitetsambition på +19GW i 2030. Men for mange af de projekter, er det afgørende, at der etableres en brintinfrastruktur, der kan føre den grønne brint fra produktionsstedet til videreforædling på PtX-anlæg. 

Vi har alle tænkelige muligheder herhjemme for ikke blot at blive eksportør af grøn brint, men også de PtX-brændsler, der skal decarbonisere svære sektorer som f.eks. skibs- og luftfarten. Men det kræver foruden stabile rammevilkår også den rette infrastruktur.

Vi skal tage ansvar for de svære sektorer

Danmark skal være Europas grønne kraftcenter. Med vores enorme vedvarende energikapaciteter fra ikke mindst havvind, kan Danmark levere ikke bare grøn strøm men også grønne brændsler til resten af Europa. Det er ikke alle dele af energisystemet, der kan sluttes til en stikkontakt, og omstillingen handler om mere end kobber og kabler. 

Vi er nødt til også at tage livtag med de helt tunge sektorer som f.eks. international luft- og skibsfart. Det kan kun gøres med grønne PtX-brændsler, og i Danmark har vi alle led i den værdikæde, der kan levere de altafgørende emissionsreduktioner. Derfor er vi nødt til at etablere den nødvendige infrastruktur, der let og omkostningseffektivt kan fragte den grønne brint rundt i Danmark.

To ben og ét mål

En fremtid, hvor Danmark er storeksportør af grønne brændsler, er ikke en fantasi. Det er en reel mulighed, hvis vi vælger at gribe den. Hvis vi giver industrien de rette vilkår, og indretter systemet efter ambitionen. Brintinfrastruktur er ikke blot en anlægsopgave, det der en bidende nødvendighed for at sikre den danske position som grøn ledernation og leverandør af både grønne brændsler og teknologierne bag. Derfor er det afgørende, at der i beslutningerne om brintinfrastrukturen ikke udelukkende fokuseres på potentialet i eksport af grøn brint. Fokus i etableringen skal derimod gå på to ben.

Naturligvis skal vi bidrage til den europæiske omstilling via eksport af den grønne brint, men vi skal også sørge for at tænke det indenlandske forbrug og hjemmemarked ind i strukturen for infrastrukturen. Kun på den måde kan vi sikre både et eksportmæssigt aftag af grøn brint i takt med, at produktionen opskaleres, og samtidig sikre en dansk produktion af grønne PtX-brændsler og de store, globale konkurrencemæssige fordele det medfører. Den grønne omstilling kræver en bred pallette af grønne løsninger, og brintinfrastrukturen skal understøtte den danske styrkeposition på dem alle.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078