23948sdkhjf

Danmark får sin femte tankstation til gasbiler

Onsdag indvies en ny tankstation til gasbiler i Tarm. Stationen er Danmarks femte gastankstation og den første i Vestjylland.
Tankstationen i Tarm er kommet til verden som led i et samarbejde mellem HMN Naturgas-koncernen og renovationsselsskabet ESØ 90 I/S, som ejes af Ringkøbing-Skjern og Varde Kommuner. I første omgang skal tankstationen bruges af fire skraldebiler, men senere forventes det at selskabets vognmænd til sammen vil have ca. 30 lastbiler på gas.

Der er tale om komprimeret naturgas, også kaldet CNG. Naturgassen blandes dog op med biogas via statskontrollerede certifikater. Det svarer til, at bilerne i Ringkøbing-Skjern kører på 75 procent naturgas og 25 procent biogas. Senere vil andelen af biogas stige.

Biogas er en fordel for klimaet, fordi den er CO2-neutral. Samtidig udleder gasbilerne ingen sod og giver færre lugtgener end dieseldrevne skraldebiler.

- Det er flere års hårdt arbejde, der nu bærer frugt, med åbningen af tankstationen. Chaufførerne fortæller, at det minder meget om at køre i en almindelig lastbil på diesel, men med en mere blød gang. Samtidig støjer gasbilerne væsentligt mindre end dieselbilerne. Og så er der jo en væsentlig klimafordel ved at bruge biogas, siger direktør for ESØ 90 I/S, Tommy Falk-Petersen.

Han understreger, at det også er meningen, at andre gasbiler skal kunne bruge den nye tankstation.

- Vi har søgt om tilladelse til, at også andre firmaer samt private kan bruge tanken. Men ansøgningen, der kræver et tillæg til den nuværende lokalplan, er først i høring nu, oplyser Tommy Falk-Petersen.

10 gastankstationer inden året er omme
Ifølge HMN Naturgas I/S forventes det samlede antal af gastankstationer at være over 10 inden årets udgang.

- Vi kan jo etablere gasstationer næsten overalt i Danmark. De første er bygget, og flere er på vej. Vi håber, at de ting vi nu sætter i værk kan give inspiration og bidrage til at mindske noget af den usikkerhed om gasdrevne køretøjer, som jo fortsat hersker i Danmark. I andre EU-lande er gasbiler for længst slået igennem, og nu sker der også noget herhjemme, siger Susanne Juhl, administrerende direktør i HMN Naturgas I/S.

Gasdirektøren peger på, at flere kommuner og trafikselskaber viser interesse for lastbiler og busser på gas.

- Der tales meget om el til personbiler. Men når det gælder de tunge køretøjer som lastbiler og busser, er naturgas og biogas mere oplagt. De tunge køretøjer kører længere på gas end på el. Og udledningen af CO2 reduceres. Især når der kommer mere biogas ud i naturgasnettet. Denne biogas kan kommuner, vognmænd og trafikselskaber købe via certifikater, siger Susanne Juhl.

Tankstationen i Tarm er som nævnt den femte, og de øvrige fire stationer ligger i henholdsvis København, Odense, Fredericia og Skive. Til juni åbner HMN-koncernen desuden en station i Frederikssund og en i Gladsaxe.

3.000 gastankstationer i EU-landene
I andre EU-lande går det anderledes stærkt med at etablere tankstationer til gasbiler. Alene i de seneste fem år (2008 - 2013) er antallet vokset med 35 procent – fra 2.194 til 2.967. Det fremgår af en ny opgørelse, som Dansk Gasteknisk Center A/S (DGC) netop har lavet for HMN Naturgas I/S.

Italien topper listen med 959 stationer skarpt forfulgt af Tyskland med 915. Sverige indtager tredjepladsen med 195 gastankstationer.

Folketinget har i forbindelse med energiforliget fra 2012 afsat 20 mio. kr. til udbygning af infrastrukturen til gas til transportformål i Danmark.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125