23948sdkhjf

E.On: Fremtiden tilhører grønne transport-løsninger

Energiselskabet E.On ser Energistyrelsens scenarierapporter som et stykke grundigt analysearbejde, men efterlyser mere konkret handling fra politisk side, når det handler om grøn omstilling af transportsektoren.
Ifølge E.On er omstillingen kun realistisk, hvis den sker i et tæt samspil mellem private og offentlige aktører og staten spiller en afgørende rolle i forhold til at skabe de nødvendige rammer på vejen frem mod en fossilfri transportsektor allerede i 2050.

Hvis målet skal nås i 2050, mener E.On, at det er afgørende, at der sker en hurtig integration mellem aktørerne i energisektoren og transportsektoren og det forudsætter, at der kommer mere konkrete initiativer fra politisk side.

- Vi er kommet langt i forhold til vind og biogas, men vi skal have transportsektoren tydeligere med i omstillingen, den står jo for en tredjedel af vores samlede CO2 udledning, udtaler administrerende direktør for E.On i Danmark, Tore Harritshøj.

E.On i Sverige har i en længere årrække produceret biogas til transportsektoren med meget gode resultater. Størstedelen af den offentlige transport i Sydsverige kører på biogas blandt andet fremstillet fra affald. Samtidig bliver den bæredygtige bydel Västra Hamnen i Malmø forsynet helt med energi fra eget vindkraftværk og kraftværk fyret på biomasse, så erfaringerne er lige på den anden side af sundet.

- Vi har arbejdet med biomasse, vind og biogas i mange år og har oparbejdet rigtige positive erfaringer, som vi også vil sætte i spil i den danske omstilling, udtaler Tore Harritshøj og fortsætter,

- El og gas er det rigtige alternativ i forhold til transport og vil nedsætte både luftforureningen og CO2 udledningen markant. Det er vigtigt, at vi fastholder det grundlag vi har i dag, og så skal vi have flere konkrete politiske initiativer, der kan sætte gang rigtigt gang i en grøn omstilling af transporten, både den lette og tunge af slagsen.

E.On er ikke i tvivl om, at fremtiden tilhører grønne transportløsninger, som både reducerer CO2-udslippet, men også mindsker problemerne fra luftforureningen fra bytrafikken markant.

- Der er brug for en langsigtet og ambitiøs målsætning for transportområdet. Der kører endnu ikke mange elbiler på de danske veje, og biogas til den tunge transport er et næsten ukendt alternativ for danskerne. Vi har brug for klare rammer og initiativer, som kan skabe sikkerhed for både investorer og brugere. Regeringen har f.eks. endnu ikke bekræftet, om afgiftsfritagelsen på elbilerne fortsætter efter 2015. Det skaber utryghed og tvivl om, hvorvidt Danmark virkelig mener omstillingen i handling og ikke kun i ord, siger Tore Harritshøj og afslutter:

- Èt er sikkert, der er behov for nye drivmidler, når man ser på fremtidige transport-og energibehov, og løsningerne skal sættes i gang nu på de kendte platforme af vedvarende energikilder, ellers når vi det ikke.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125