23948sdkhjf

Nu er der tre byer med gasbusser i Danmark

Ligesom i vores nabolande kommer der nu også flere og flere af de støjsvage gasbusser herhjemme. Både i Fredericia og hovedstadsområdet er der allerede kommet gasbusser på vejene, og nu sker det også i Holstebro.
Fra og med mandag den 30. juni vil alle 12 bybusser i Holstebro køre på gas. Det sker på baggrund af en aftale mellem Holstebro Kommune, Midttrafik, Arriva, Vestforsyning og HMN Naturgas-koncernen, der har bygget en tankstation til gasbusserne. Byens nye gasbusser kører på 100 procent biogas, som er CO2-neutral. Dette gøres via køb af certifikater.

- I Holstebro Kommune glæder vi os over, at vi nu kommer til at køre med gasbusser i hele vores bybussystem. Det betyder, at vi som borgere i Holstebro vil opleve, at bybusserne forurener mindre og samtidig reduceres støjen. Vi er stolte over, at vi som den første kommune i landet har valgt, at alle bybusser skal køre på gas. Dermed kan vi opnå en CO2-besparelse på 700 tons om året, siger borgmester i Holstebro, H.C. Østerby (S).

Naturgas og biogas flere steder i landet
I Fredericia har der siden efteråret 2013 kørt 11 gasbusser på vejene, og i hovedstadsområdet kom tre gasbusser ud i trafikken så sent som i sidste uge. Sammen med de 12 nye i Holstebro er der altså i alt 26 busser i Danmark, der kører på naturgas og/eller biogas. Til efteråret kommer der tillige seks gasbusser på strækningen mellem Frederikshavn og Aalborg. Og til næste år indsættes der efter planerne også ca. 40 bybusser på gas i Odense samt et endnu ukendt antal gasdrevne minibusser i Skive.

Busser på gas støjer mindre end busser på diesel. Gasbusserne udleder heller ikke sod, og lugtgenerne ved gasbusser er færre i forhold til dieselbusser. Det er endvidere billigere at tanke med gas end diesel. HMN Naturgas-koncernen er i dialog med flere kommuner og trafikselskaber, som viser interesse for busser på gas.

- Der tales meget om el til personbiler. Men når det gælder de tunge køretøjer som lastbiler og busser, er naturgas og biogas mere oplagt. De tunge køretøjer kan nemlig køre længere på gas end på el. I første omgang vil CO2-besparelsen være beskeden ved at skifte fra diesel til naturgas. Til gengæld kommer den store gevinst, når køretøjerne helt eller delvist kommer over på biogas, fordi biogas jo slet ikke udleder CO2, siger Susanne Juhl, administrerende direktør i HMN Naturgas I/S.

- Vi kan jo etablere gastankstationer til busser næsten overalt i Danmark. De første er bygget, og flere er på vej. Vi håber, at de ting, vi nu sætter i værk, kan bidrage til at fjerne noget af den usikkerhed om gasdrevne busser, som jo fortsat hersker i Danmark. I mange EU-lande har man for længst taget gasbusserne til sig, og nu sker der også noget herhjemme, tilføjer Susanne Juhl.

Danmark bagud i forhold til de fleste andre EU-lande
Selv om busser på gas nu begynder at vinde frem, er det samlede antal i Danmark endnu endog meget lavt i forhold til vore nabolande.

Ifølge en ny opgørelse, som Dansk Gasteknisk Center (DGC) har foretaget for HMN Naturgas I/S, er antallet af busser på naturgas og/eller biogas i EU-landene vokset med 35 procent i løbet af fem år.
Det samlede antal gasbusser i EU-landene er nu oppe på 13.097. Frankrig ligger i top med 2.493 busser på naturgas og biogas, mens Italien (2.300), Sverige (1.851), Spanien (1.547) og Tyskland (1.496) også er med helt fremme, viser DGC-opgørelsen.

Folketinget har i forbindelse med energiforliget fra 2012 afsat 20 mio. kr. til udbygning af infrastrukturen til gas til transportformål. Og en del af de danske busser på gas indsættes med økonomisk støtte fra Trafikstyrelsen.

Den nye tankstation i Holstebro bliver Danmarks ottende tankstation til gasbiler, og flere af slagsen er på vej.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125