23948sdkhjf

Vestas kæmper på vækstmarkeder

Den danske vindmølleproducents markedsandel har ikke rykket sig synderligt på boomende markeder i Asien, Afrika og Latinamerika.
En opgørelse lavet af Børsen viser, at andelen af Vestas’ ordrer uden for Europa og Nordamerika på det nærmeste har stået stille siden 2009. Dengang kom cirka 20 procent af ordrerne fra vækstlande, og i 2014 var tallet kun steget til 24,2 procent.

Flere analytikere påpeger overfor avisen, at det er nødvendigt for Vestas at få mere fart på i lande som Indien, Kina og Brasilien, hvis man vil fortsætte med at vokse i de kommende år. Det skyldes især, at det vigtige amerikanske marked går en usikker fremtid i møde, når den såkaldte PTC-ordning udløber i 2016.

Hos Vestas indrømmer koncernchef Anders Runevad, at vindmølleproducenten kan gøre mere på vækstmarkederne, og han har da også tidligere udpeget Kina, Indien og Brasilien til nøglemarkeder for Vestas i fremtiden. Nøglen er for ham en fysisk oprustning i de pågældende lande.

- Først og fremmest handler det om tilstedeværelse. At være til stede i markedet og ikke kun have salgsfolk, men også servicekapaciteter i de forskellige markeder, siger Anders Runevad til Børsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.251