Energi Danmark fordobler resultatet og styrker sin nordiske position
Energi Danmark fortsætter med at udbygge sin stærke position på det danske og nordiske elmarked. Koncernen fordoblede i 2009 sin indtjening.
Årets resultat blev på 90,6 mio. kr. før skat mod 45,6 mio. kr. året før. Det er samtidig 28 mio. kr. højere end forventningerne for året. Omsætningen faldt til 6.275 mio. kr. mod 8.616 i 2008, der var rekordår. Faldet i omsætningen var forventeligt grundet de store prisfald på energimarkedet samt den lavere aktivitet hos mange erhvervsvirksomheder på grund af finanskrisen.
- Vi udbygger stadig vores markedsandel og position på det nordiske marked. Årsresultatet for 2009 er fordoblet i forhold til sidste år og ligger over vores forventning for året. Årsagen er, at vi samtidig med vores markante vækst de seneste år har haft stor fokus på effektiv drift. Det kommer vores kunder til gode med stærke konkurrencedygtige pris- og forretningsbetingelser, siger Jørgen Holm Westergaard, der lover fortsat fremgang.
- Vores forventninger er, at omsætningen i indeværende og kommende år vil stige betydeligt. Ikke mindst på grund af de øgede aktiviteter i Norden, siger Jørgen Holm Westergaard.
Fremgang på det nordiske marked
Energi Danmark har en meget stærk placering som nordisk elhandelsselskab. Koncernen har løbende udbygget sin stilling på det danske marked foran både danske og udenlandske konkurrenter. Samtidig er Energi Danmark ved at skabe sig en betydelig platform på hvert af de nordiske hjemmemarkeder. Det svenske datterselskab Energi Forsäljning Sverige oplevede således en markant kundetilgang i 2009 og fordoblede lige som sidste år omsætningen.
- Udviklingen på det vigtige svenske marked er stadig meget positiv. Vi har i 2009 atter fordoblet omsætningen og forventer markant vækst i år og i de kommende år. Baggrunden for væksten er vores stærke koncept og forretningsgrundlag. Samtidig med at vi har erobret en solid platform på markedet, tjener vi også penge. Sidste år bidrog det svenske selskab med 14 mio. svenske kroner til Energi Danmarks samlede resultat, siger Jørgen Holm Westergaard, der ser betydelige potentialer i den nordiske vækststrategi.
- I Danmark har vi over de seneste ti år vokset os fra en position som ny spiller på markedet til at være erhvervslivets foretrukne handelspartner på energiområdet. Det skyldes, at vi har opbygget den helt rigtige produktportefølje samtidig med, at vi løbende har udviklet systemer og forretningsgange, der kan håndtere kunderne effektivt. Vi har derigennem et stærkt koncept, vi kan sælge i hele Norden ved at skalere vores systemer op i takt med væksten. I 2009 styrkede vi de nordiske aktiviteter og oprettede et datterselskab i Finland, og i årplanlægger vi at udbygge aktiviteterne ved at åbne et nyt lokalt datterselskab i Norge, siger Jørgen Holm Westergaard.
De store danske koncernkunder har taget godt imod Energi Danmarks nordiske koncept
- Energi Danmark er totalleverandør af energi til danske og nordiske virksomheder. Vi har markedets bredeste produktportefølje med både olie, gas og strøm. Muligheden for ”one stop shopping” i hele Norden er netop en vigtig forudsætning for vores nordiske vækststrategi. Som nordisk virksomhed kan vi samlet servicere vores kunder med aktiviteter i hele Norden. Samtidig er det en betydelig mere omkostningseffektiv løsning for kunderne, siger Jørgen Holm Westergaard.