Eksportmuligheder til Tysklands energi- & miljøsektorer
Klumme: Den tyske energi- og miljøsektor er landets største industri-vækstmotor.Især den ”grønne” vedvarende energisektor (VE) står over for store investeringer frem til 2050, da Tyskland satser på kraftigt at nedsætte CO2 udslippet.
Mulighederne har været der siden år 2000, hvor VE-tilskudsordningerne blev sat i system.
Den ”sorte” energisektor har det svært bl.a. pga. befolkningens uvilje mod kulkraft og uenighed blandt politikerne om den ”røde tråd” i Tyskland energi-og miljøstartegi.
For at kunne skabe ”fodslaw” mellem regering, opposition og erhvervsliv arbejdes der lige nu på en ny ”Energy-road-map” der skal være færdig til efteråret, og som skal udstikke energi- og miljøretningslinjerne frem mod 2050 for bl.a.:
- Grønne energikilder (vind, biomasse, biofuel, solenergi etc.)
- Sorte energikilder (højeffektive kul- og gasfyrede værker herunder CCS-anlæg)
- Atomkraft (levetidsforlængelse og statens ”profit-sharing” med ejerne for dette tiltag)
- Investeringer i energieffektivitet (her er et område, hvor Tyskland ”halter bagud”)
Dette skaber et væld af nye muligheder for især danske VE-eksportvirksomheder.
- Vindmølleindustrien: Situationen for de danske vindmøllefabrikanter er presset, men der er gode afsætningsmuligheder til tyske vindmøllefabrikanter- ejere.
- Oceanenergi: Et decideret hjemmemarked for oceanenergi i Tyskland ventes at udvikle sig på mellemlang sigt (2-5 år). Og danske virksomheder har her gode muligheder så snart alle testforløb er gennemført i Danmark.
- Fuel cells (brændselsceller): Meget lidt eksport pt., men der er store muligheder inden for dette markedsområde.
- Biofuels: Der finder dansk eksport sted til et trægt marked, men for leverandører af komponenter til servicering af produktionsanlæg er der gode muligheder.
- Fjernvarme: Der er pt. dansk eksport, og da markedet er i vækst, kan leverandører af komponenter opnå gode ordrer.
- Biomasse: Enkelte komplette anlæg er eksporteret, og da markedet er i vækst, kan leverandører af både systemer og komponenter opnå endnu flere ordrer.
- Elektromobilitet: Regeringen har i 2009 fremlagt en national udviklingsplan, hvor målet er 1 mio. elektrisk drevne køretøjer på de tyske veje i 2020. Komponentleverancer fra Danmark bør have chancer.
- PV (photovoltaik = elektrisk solenergi): Her har Tyskland spidskompetencer, men højteknologiske danske firmaer kan stadig trænge ind på det tyske marked.
- Soltermi: En forholdsvis ung branche med masser af udviklings- og eksportmuligheder
Kilde: Danmarks Eksportråd, Ebbe Johansen