23948sdkhjf

Batterier udnyttes bedst i fællesskab

Batterier falder i pris, og det gør det mere attraktivt at købe elbiler og kombinerede solcelle/batterianlæg. Begge dele kan blive vægtige elementer i elektrificeringen af det danske samfund og dermed den grønne omstilling.

Både elbiler og solcelle/batterianlæg skal spille sammen med distributionsnettene. I første omgang vil elbiler trække elektricitet fra vores fælles net, men på længere sigt kan vi forvente, at ladeudstyr og elbiler bliver designet, så elbilbatterierne også kan levere strøm til elnettet.

Solceller på hustage producerer typisk midt på dagen, når forbruget i husstanden er lavt. Overskudsstrømmen sendes ud på elnettet for så at blive hentet tilbage fra elnettet først på aftenen, når elnettet er højest belastet.

En væsentlig del af pointen med solcelle/batterianlæg er, at deres drift kan optimeres, så udvekslingen af energi med elnettet minimeres, når belastningen er højest fra andre forbrugere. Batterierne kan dermed skabe værdi også for elnettet.

”Samspil” er derfor et nøgleord. Ejere af elbiler og solcelle/batterianlæg kan drage nytte af vores fælles net, men det stopper ikke ved det. Med de nye decentrale teknologier kan også ejerne af elnettene få ekstra fordele, hvis vi griber udviklingen fornuftigt an.

Lokalt vil elbiler og varmepumper øge elforbruget. De fleste steder i landet er der plads i elnettet til ekstra forbrug, men der kan blive udfordringer i kogespidsen – altså det tidspunkt sidst på eftermiddagen, hvor familierne samles om aftensmaden efter at have været i skole og på arbejde.

Hvis der på samme tidspunkt bliver sat gang i alle mulige elektriske apparater og elbiler og varmepumper, kan der blive udfordringer med elnettet på villavejen.

For at udnytte de lokale elnet og forebygge bekostelige udvidelser af kapaciteten skal vi involvere de mange batterier, der ser ud til at komme. Vi skal udvikle og belønne smart styring, og det kræver teknologi og de rigtige administrative/økonomiske rammer.

Jeg er sikker på, at vi kommer til at se mange batterier i forbindelse med, at elbiler får sit gennembrud indenfor de næste få år. En del solcelleejere vil sikkert også investere i batterier, men der kan også være andre muligheder end lagring i de enkelte husstande. 

Man kan forestille sig, at boligforeninger og lokale ”energy communities” investerer i fælles batterier eventuelt i et samarbejde med det lokale elnetselskab. Måske giver det også økonomisk mening for elnetselskaberne at placere batterier på strategisk udvalgte steder på deres lavspændingsnet fremfor at nedgrave kraftigere kabler.

Som reglerne er i dag, må elnetselskaber ikke eje batterier udover i forbindelse med forskning og udvikling. Det kan vise sig at være en uheldig begrænsning, så den lovgivning skal tilpasses, så den fremmer innovation og økonomisk effektive løsninger på tværs af ejerformer.

Batterierne kommer, så lad os få det bedst mulige ud af dem.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081