23948sdkhjf

Nyt dansk rederi fokuserer på havvindmøller

World Marine Offshore fra Esbjerg lægger fra land med en ordre på seks specialskibe til transport af personale og gods til offshore vindmøller.
Et nyt rederi på havnen i Esbjerg har rettet et beslutsomt blik på at løse det store og stigende behov for transport af personale, reservedele og andet gods til havvindmøller.

- Vi ser, at markedet allerede er der, og at der naturligt er plads til et rederi, der har 100 procent fokus på de specielle behov for knowhow og skibe til at klare opgaven, siger World Marine Offshores administrerende direktør, Peter Lykke Kjeldsen.

Esbjerg et naturligt valg
Valget af Esbjerg som base for virksomheden var let at træffe.

- Esbjerg er Danmarks energimetropol med masser af kompetencer og firmaer inden for alle grene af energissektoren. Det betyder, at vi får meget foræret, da byen og havnen allerede er kendt og anerkendt i offshorebranchen, forklarer Peter Lykke Kjeldsen.

Direktøren lægger desuden vægt på, at der i Esbjerg også er gode betingelser til at skaffe arbejdskraft i takt med, at firmaets nye skibe bliver leveret og aktivitetsniveauet stiger. Og han understreger, at beliggenheden i Esbjerg på ingen måde udelukker, at World Marine Offshore byder ind på opgaver over hele kloden.

- Udfordringerne er de samme, og vores kompetencer kan konkurrere med hvem som helst. Og den store afstand til opgaverne betyder ikke det store, fordi vi typisk vil indgå længerevarende aftaler med vores kunder, siger Peter Lykke Kjeldsen

Beregnet til høj sø
World Marine Offshore har netop underskrevet købsaftalen på i alt seks specielfremstillede fartøjer, som bliver leveret fra marts 2013.

Der er tale om Crew Transfer Vessels fra det norske værft Fjellstrand. Skibene er ekstremt sødygtige på grund af et gennemtænkt trimaran-skrog, som kombineret med den nyeste SWATH (Small Waterplane Area Twin Hul) giver stabile og rolige arbejdsbetingelser under sejlads samt ved overførsler til og fra møllen – også i høj sø.

Rederiet har bestilt fire skibe af typen Windserver 24m med plads til 12 passagerer samt to Windserver 30m med plads til 24 passagerer. Begge skibe har et stort fordæk, som betyder, at de kan udnyttes til transport af containere samt til dykker/survey opgaver.

Blandt skibenes øvrige fortrin er at de er forsynet med fire hovedmotorer, hvilket giver meget høj driftssikkerhed og samtidig god brændstoføkonomi.

40 procent flere arbejdsdage ved møllerne
Det er ikke kun World Marine Offshore, der har fået øjnene op for Windserverskibenes kvaliteter. Blandt næsten 500 skibstyper, er kun ganske få blevet præmieret af britiske Carbon Trust, heriblandt Windserveren. Årsagen er ikke mindst, at skibets evne til at arbejde sikkert i høje bølger giver 40 procent flere dage, hvor det er muligt at overføre personale og gods til havvindmøllerne.

- Det er naturligvis en tryghed at vide, at det ikke kun er os, der har set kvaliteterne i de nye skibe. Og vi glæder os naturligvis meget til, vi kan tage skibene i brug om trekvart år, siger Peter Lykke Kjeldsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078