E.ON havde interesse i at opkræve for meget
E.ON havde incitament til at forhøje interne omkostninger, fordi fjernvarmebrugerne betalte. Det fremgår af en foreløbig undersøgelse af energiselskabet.
Og noget tyder på, at E.ON ikke har helt rent mel i posen. I hvert fald fremgår det af en foreløbig undersøgelse – som skal fastslå, om E.ONs priser er ’urimelige eller i strid med varmeforsyningsloven’ – at energiselskabet har haft incitament til at forhøje interne omkostninger.
Læs også: E.ON skylder millioner til fjernvarmekunder
Ingen Kontrol
Sagen omhandler de to selskaber E.ON Produktion og E.ON Varme samt hovedselskabet E.ON Danmark. De to førstnævnte selskaber har gennem årene købt ydelser af moderselskabet inden for ledelse, drift, administration og finansiering, uden at det er blevet tjekket, om prisen for ydelserne var rimelig. Det skriver Hillerød posten.
- De forbundne omkostninger flyder ud til E.ON Produktion og E.ON Varme og derigennem videre til de endelige fjernvarmebrugere, uden at der sker en forretningsmæssig kontrol af (..), om ydelserne leveres i den nødvendige mængde, og om prissætningen er rimelig, står der ifølge Hillerød Posten i sagen.
Energitilsynets sekretariat noterer sig desuden, at E.ONs moderselskab kan have interesse i at opkræve så meget som muligt for ydelserne, fordi regningen kan overføres til fjernvarmekunderne – det er i strid med varmeforsyningsloven.
Ifølge Hillerød Posten er den foreløbige konklusion i undersøgelsen, at E.ONs selskaber i handlen med hinanden ikke har været præcise med at fortælle, hvad der rent faktisk er købt, og hvorfor prisen har været, som den har været. Og det gør det vanskeligt at føre kontrol med, hvilke omkostninger, der faktureres videre til fjernvarmeområdet.
E.ON har ifølge avisen ikke ønsket at kommentere sagen.