Lav pris stak høj kvalitet i Femern-udbud
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/73550182.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=4000&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=2303&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=380&accessToken=d957980aa74b9d773bc72d50c0103fc269b1d394d32451e7b0557b9ca72557db)
Spanske Elecnor vandt kontrakten på at bygge transformerstationen til Femerntunnelen med et tilbud på knap 306,5 mio. kr. Konkurrenten, Siemens-Aarsleff, bød knap 334,5 mio. kr. – men scorede højere på kvalitet.
Det skriver FemernReport.com, der er et nichemedie, der følger byggeriet af Femern Bælt-tunnelen.
Det var spanske Elecnor, der løb med TPS-kontrakten med et tilbud på godt 306,5 mio. kr. Den eneste konkurrent, et konsortium bestående af tyske Siemens og danske Aarsleff, tilbød at bygge transformerstationen for knap 334,5 mio. kr.
I udbudsmaterialet fra Femern A/S var pris vægtet med 70 pct. De sidste 30 pct. var tre kvalitative kriterier. Energieffektivitet på en særlig del af arbejdet var vægtet med 15 procent. Her var det Siemens-Aarsleff tilbuddet, der havde højt energieffektivitet med 98,1 procent mod Elecnors 97,33 pct., skriver femernreport.com.
Oppetid blev vægtet med 7,5 pct. Femern A/S havde betinget sig maksimalt 260 minutters nedetid om året svarende til en oppetid på 99,95 pct. Her var tilbuddet fra Siemens-Aarsleff 70 minutter bedre på et år end det vindende tilbud, skriver femernreport.com på baggrund af en aktindsigt i de fremsendte tilbud.
Også på det sidste kvalitetskriterie var Siemens-Aarsleff det bedste bud. Femern A/S havde i udbudsmaterialet betinget sig, at anlægget kunne være i drift i minimum 40 år. Det vindende tilbud fra Elecnor lød på 50 års levetid, men Siemens-Aarsleff-konsortiet kunne love 54 år og seks måneder, skriver femernreport.com.