23948sdkhjf

Klumme: Grøn nation – hvem tager førertrøjen i fremtiden?

Hamburg har sat sprinten ind og går benhårdt efter at overtage Danmarks førerposition som energieffektiv og grøn nation. Er den tyske strategi et problem eller en gylden mulighed for danske virksomheder?
Der er ingen diskussion om, at det tyske marked er afgørende vigtigt for dansk eksport. Vi er afhængige af, at det går godt. Men når Hamborg-regionen træder hårdt i pedalerne for at udfordre vores position som førende center for vedvarende energi, skal vi tage udfordringen op og vælge strategi. Skal vi vige pladsen, kæmpe kampen eller samarbejde til gavn for alle?

I Eksportforeningens netværk Danish Marine Group har vores 170 medlemmer oplevet en lignende udfordring på egen krop og er kommet ud på den anden side som førende inden for energieffektive løsninger til skibsbygningsindustrien og shippingbranchen. Derfor vil jeg forsøge at besvare spørgsmålet ved at tage udgangspunkt i min egen branche.

Fra skibsværftsnation til underleverandør
Danmark havde for få år siden en ledende rolle som skibsværftsnation, når det gjaldt højteknologiske og innovative skibe til den globale handelsflåde. Den position er i dag tabt, men den viden, som vi opbyggede, er stadig vores stærkeste kort i den globale skibsbygning: Selvom de moderne nybygninger i dag bliver bygget i Korea, Kina, Japan, Singapore og Norge, er der masser af dansk teknologi og knowhow på skibene.

Og endnu vigtigere – der tjenes i dag totalt set væsentligt flere penge til Danmark i de virksomheder, der er vokset ud af de lukkede danske skibsværfter, end da værftsindustrien var på sit højeste. Justeret for inflation byggede fire af de efterhånden for længst lukkede skibsværfter i 1975 for 159 millioner kroner. Til sammenligning tjente den største af værftsindustriens virksomheder i 2007 cirka en milliard kroner. Så på trods af tabet af rollen som førende skibsbygningsnation er vi i den grad en del af holdet.

Flere eksportkroner med grønne løsninger
Når nu Hamborg med Tyskland i ryggen så udfordrer Danmark som konkurrent til rollen som verdens førende inden for vedvarende energi og energieffektive løsninger, ja så skal vi tage det seriøst. Men styrke- og størrelsesforholdene taget i betragtning er det ikke seriøst at se på det som en kamp, der skal kæmpes imod Hamborg og tyskerne. Vi skal lære af marinebranchen. Vi skal være en del af holdet. Eller endnu bedre: Være med til at sætte holdet.

Vi skal bevise, at Danmark fortjener sit brand som innovativ og ’grøn’ energination. Og det gør vi ved at bruge samarbejdstilgangen og forholde os konstruktivt og pragmatisk til ændringer og udviklingsmuligheder i en moderne og omskiftelig verden. Kan danske virksomheder være med til at skabe fundamentet for, at Hamborg kan blive et nyt centrum for vedvarende energi, så kan vi skabe endnu mere eksport og flere arbejdspladser til Danmark.

Vinderteam til alles fordel
Og chancen byder sig allerede til september, hvor Hamborg går all in med Global Maritime Environmental Congress i forbindelse med verdens største maritime event, SMM, efterfulgt af den nye store satsning med WindEnergy Hamburg. I stedet for at lade os irritere over det, skal vi gribe muligheden for at vise, at Danmark er med i førerfeltet – ligegyldigt, hvor løbet foregår i verden.

Så skal tyskerne have lov til at overtage førertrøjen fra Danmark. Nej, de skal tilbydes en plads på holdet, så vi kan styrke vinderteamet til alles fordel – danskernes, tyskernes og vores fælles kunder og samarbejdspartnere. Dansk eksport stopper jo ikke i Hamborg.
Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097