Ny rapport går elbilerne efter i sømmene
Målinger fra GPS-udstyr og kørecomputere sammenligner i en ny detaljeret forskeranalyse 164 elbilers fart, forbrug og kørselsmønster med almindelige brændstofbilers.
Det er forskere fra Aalborg universitet, der på bestilling fra Energistyrelsen, har udarbejdet rapporten, som blandt andet dokumenterer, at elbilernes energiforbrug er meget større i kolde end varme måneder, og at det medfører markante sæsonudsving i deres rækkevidde per opladning.
- Vi kan for eksempel se, at elbilerne kører noget langsommere på motorveje end andre biler, der kører på benzin og diesel. Til gengæld følger de fint med i byerne. Der kan vi ikke se forskel på elbiler og brændstofbilerne, fortæller lektor Kristian Torp fra Aalborg Universitets Institut for Datalogi.
Sammen med kolleger i Center for Data-intensive Systemer, Daisy, har han specialiseret sig i at rense og analysere de informationer, som kan hentes ud af GPS-udstyr og såkaldte CAN-bus computere i biler.
Myter om elbiler
Resultaterne skal blandt andet ses som et fakta-tjek af nogle af de myter, som knytter sig til elbiler. Flere af myterne handler om elbilernes batterikapacitet, og om hvor stor en begrænsning den er for elbilernes rækkevidde.
- Vores rapport viser, at 99,1 procent af turene i elbil bruger under halvdelen af batteriets kapacitet. Generelt bliver der sjældent kørt lange ture i elbil, men det hænger også sammen med, at de har begrænset rækkevidde, oplyser Kristian Torp.
Undersøgelsen dokumenterer desuden, hvor sæsonafhængig elbilers præstationsevne er, fordi batterierne bliver påvirket af temperaturen.
- Når vi vurderer køretøjernes rækkevidde, så kører elbilerne som tommelfingerregel 120 kilometer på en opladning om sommeren men kun 80 kilometer i de kolde måneder om vinteren. Det er en tredjedel til forskel – så det er markant, mener Kristian Torp.
Bilerne, der har leveret data til analysen, er førstegenerations elbiler fra Citroen, Peugeot og Mitsubishi, som i praksis alle benytter samme teknologi. De mange målinger er fra kørsel i 2012, og forskerne vil følge op med analyse af tal fra 2013, når de får adgang til de nødvendige data.