23948sdkhjf

Stærk dansk deltagelse ved øko-race i Rotterdam

Når selvbyggede brint-, el-, solcelle- og ætanolbiler dyster om at køre længst muligt på mindst muligt energi bliver det med dansk deltagelse.
Den 21-24. maj lægger Rotterdam asfalt til, når selvbyggede brint-, el-, solcelle- og ætanolbiler dyster om at køre længst muligt på mindst muligt energi i købet Shell-Eco-Marathon.

Fra Danmark deltager DTU igen i år i klassen for små bybiler med forbrændingsmotor. Her satser holdet fra det tekniske universitet i Lyngby på at runde 700 km/l i bil med en - dog voldsomt forbedret -plæneklippermotor. Også Aalborg Universitet vil være på plads i Rotterdam. Her stiller holdet op med en stærkt optimeret udgave af deres 3D-printede, brintdrevne bybil, som omregnet kørte 575 km på en liter benzin i 2014-udgaven af løbet.

- Årets udgave af Shell Eco-marathon ser ud til at blive lige så spændende som altid. Igen i år har vi stærke danske bud på vinderbiler fra to danske universiteter. Her knokler de kommende tekniske ingeniører netop nu på at optimere alt fra motorer til aerodynamiske designs og forbrændingssystemer. I mere end et årti har de danske deltagere bevist, at de er blandt den absolutte elite i Europa, når det kommer til innovation, teamarbejde og evnen til at levere under ekstremt pres, siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Dansk Shell.

Shell Eco-marathon har i 30 år stillet studerende fra universiteter og tekniske skoler i hele Europa over for en kompleks udfordring: Byg en energieffektiv bil, kom til Shell Eco-marathon og kør så langt som muligt på det, der svarer til energimængden i en liter benzin.

For fjerde år er Rotterdams gader scene for en opvisning udi energieffektivitet, innovativ ingeniørkunst og fremtidens bilteknologi. I alt konkurrerer 230 hold fra Europa og Afrika i to kategorier: Den futuristiske Prototype-kategori for raketlignende køretøjer og kategorien for små bybiler, kaldet UrbanConcept.

Om Shell Eco-marathon
Ved Shell Eco-marathon i Europa dyster fremtidens ingeniører og forskere i alderen 16-25 år. Hvert hold stiller med deres egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ætanol-bil. Opgaven er at køre længst muligt på det, som svarer til 1 kWh eller en liter benzin.

De bedste protype brintbiler klarer omregnet over 9.500 km/liter, mens DTU har rekorden blandt forbrændingsmotorer med 612,29 km/liter. I 2015 kan deltagerne vælge en ny type brændstof, CNG. CNG eller komprimeret naturgas er et ’low-carbon’ brændstof, der kan bruges som alternativ til benzin og diesel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172