23948sdkhjf

Test: Produktionsomkostningerne på hybridbiler kan sænkes

En doktordisputats fra Zürich afslører, at man ved at integrere DC/DC-konvertere samt inverteren til motoren kan sænke produktionsomkostningerne til fremtidens hybridbiler væsentligt.
Hybridbiler bliver mere og mere populære, men de er stadig dyre i produktionsomkostninger, hvilket skyldes, at energien fra batterierne skal omformes til trefaset vekselspænding for at kunne drive bilens motor. Nu afslører en doktordisputats fra Zürich, at produktionsomkostningerne kan reduceres væsentligt.

Det er Hanna Plesko, der har undersøgt om det er muligt at kombinere inverteren fra motoren med DC/DC-konverteren og på den måde fremstille en samlet kompakt del.

- Det er meget dyrt at fremstille hybridbiler. Ikke mindst fordi de mange elektroniske komponenter typisk kræver 5 eller 12 V jævnspænding, mens den elektriske motor kræver mellem 200 og 600 V vekselspænding, siger Hanna Plesko fra Power Electronic Systems Laboratory på ETH Zürich.

Hanna Plesko har med sine undersøgelser – ud over at sænke produktionsomkostningerne – også sparet plads med sammenbygningen af de forskellige komponenter.

Kilde: Ingeniøren

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109