23948sdkhjf

Vestas svarer igen på kritikken

Vi spiller ikke smarte, men efterkommer bare de stigende krav fra vores kunder, lyder forsvaret fra vindmølleproducenten.
Sidste uges positive halvårsregnskab fra Vestas blev i denne uge fulgt op af kritik og skepsis fra underleverandører, der føler, at vindmølleproducenten presser dem for hårdt.

Torsdag var Senior Vice President for Vestas’ supply chain, Carsten Hedemann, så gæstetaler ved arrangementet ”Krav og udfordringer til fremtidens leverandører” på Teknologisk Institut i Aarhus, og han benyttede lejligheden til at tage til genmæle over for kritikken.

- For leverandørerne handler det ikke om, at Vestas skal være i kontrol med produktionen, men i lige så høj grad at leverandørerne selv bliver det, sagde Carsten Hedemann.

Det rette mindset betyder alt
De godt 50 tilhørere havde alle status af leverandører, og de kunne notere sig et ændret fokus fra Vestas’ side for fremtiden.

- Vi ser på, om leverandøren har de rette kompetencer. Har leverandøren det rette mindset? Forstår leverandøren, at det ikke er for at spille smart, at vi har de her krav? Mindset er det første, vi kigger på ved en leverandør. Vores Supply chain er i dén grad kommet på som en succesfaktor ved ordrer, sagde Carsten Hedemann.

Åbenhed gavner begge parter
Et kritikpunkt har været, at Vestas ønsker at få oplyst enhver detalje fra produktionen hos leverandørerne, men ifølge Carsten Hedemann er det en simpel nødvendighed. Kunderne kræver ganske enkelt, at Vestas kan svare på alt i produktionen fra start til slut.

Til gengæld kan begge parter drage nytte af samarbejdet, mener man fra Vestas’ side.

- Vi har rigtigt gode erfaringer med at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at drive deres forretning ved et forholdsvis lille indgreb. Bare det at få nogle andre øjne på det kan være en stor hjælp. Vi er villige til at træde til, men vi driver selvfølgelig også en forretning. Der skal være et potentiale i det, lød det med et smil og en tilføjelse fra Carsten Hedemann:

- Så lang tid der ikke er en anden vindmølleproducent, der får gavn af det, så har vi det fint med dét.

Vestas vil hjælpe med global etablering
Også Vestas’ krav om, at leverandørerne nu er villige til at følge med firmaet ud i verden har vakt kritik. Men ifølge Carsten Hedemann er det en nødvendighed, når man som Vestas vil spille med på hele verdensmarkedet.

- Vi er over hele verden. Vi handler også lokalt, men vi handler først og fremmest med de bedste leverandører. Vi handler ikke lokalt bare for at handle lokalt. Hvis man som leverandør er åben for at tage udfordringen op, er vi også klar til at hjælpe med en global levering, så det ikke kun er til Europa og USA.

Leverandører inddelt i kategorier
Ifølge Carsten Hedemann har Vestas mindst 2.800 leverandører, som er opdelt i fire overordnede kategorier. Øverst findes 10-30 selskaber, med hvem Vestas har et såkaldt ”partnership”. Herefter følger 30-150 selskaber, som Vestas har indgået ”strategic relationships” med.

Under denne gruppe kommer 250-550 selskaber med et ”simple relationship”, mens de resterende leverandører har et mere grundlæggende forhold til virksomheden.

Tankegangen er, at Vestas vil bruge mere tid på leverandørerne i toppen, men samtidig sørge for at have mindst to leverandører på næsten alt.

- Jeg siger ikke, det er 100 procent muligt at få dual source på alt. Men de steder, hvor vi har single source, er det et aktivt tilvalg, forklarede Carsten Hedemann.

Han garanterede dog, at leverandører – uagtet status – altid ville have et ord at skulle have sagt over for vindmølleproducenten.

- Leverandøren får også et talerør ind i vores design, der gør, at vi sætter os ned sammen og ser på, hvad der kan gøre leverancen mere sikker og bedre, lød forsikringen.

Gode råd til leverandører
Carsten Hedemann afsluttede sit oplæg ved at opstille en række råd til leverandørerne:

• Hav høj fokus på kvalitet
• Gå efter nul fejl
• Vi har tool box’en, hvis I ikke har. Så åbn op for os.
• Det handler om proces, performance og mindset.
• Mindset skal være globalt – det er lettere at arbejde med.
• Vær proaktiv, kom frem med jeres idéer og udfordr
• Hvordan kan I give os ekstra værdi? (Vestas har fx selv meteorologer siddende i Skejby, der beregner, hvor det er bedst at have parker. Det giver merværdi ift. leverance af vindmøller)
• Nedbring omkostningerne. Det kræver åbenhed fra begge lejre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14