23948sdkhjf

Danmark bør have en strategi for ladeinfrastruktur til elbiler

Debat

Dette er et debatindlæg skrevet af Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Meninger og holdninger er derfor ikke et udtryk for Energy Supplys meninger og holdninger.

70 pct. reduktion af drivhusgasser i 2030. Forbud mod salg af diesel- og benzinbiler i 2030. Regeringen har sat en ambitiøs klimaretning. Og den er nødvendig.

Andre lande, særligt Norge, er allerede i gang med en massiv satsning på elektrificering af biltransporten. Derudover har en række store bilproducenter udmeldt klare, grønne mål for omstillingen af deres produktlinje til elbiler. For eksempel har Volkswagen-gruppen et mål om at sende 70 elbilmodeller på markedet og producere 22 millioner elbiler de kommende 10 år.

Fremtiden er elektrisk. Også i transporten - i hvert fald for personbilerne. Det kommer til at kræve en topmoderne infrastruktur med mange ladestandere på det statslige vejnet, ved arbejdspladser og på parkeringspladser ved etageejendomme, indkøbscentre med videre.

Brug for strategi for ladeinfrastruktur
Når vi ser på fremtidens teknologi, og hvor vores biler holder parkeret, så skal der opsættes mellem 15-18.000 ladestandere til én million elbiler. Det er en investering på mere end 4 mia. kr., som sikrer, at der er 50-60 elbiler per ladestander. Det er muligvis en konservativ vurdering af behovet, men langt størstedelen af opladningen sker hjemme i private garager, hvor 7 ud af 10 biler har mulighed for at lade.

Men investeringerne i ladeinfrastruktur sker i et marked, der er præget af usikkerhed om behovet for offentlig ladeinfrastruktur, om teknologi i batterier, og hvilken effekt elbilerne kommer til at lade med i fremtiden. Usikkerhed om hvilke løsninger der er optimale for byerne, hvilke data der skal udveksles mellem bil og ladestander, forbrugernes betalingsvillighed. Og jeg kunne blive ved.

Pointen er, at der er behov for en strategi, som på baggrund af bredt anerkendte forudsætninger fra forskere, elbilbranchen med flere kan komme med anbefalinger til både myndigheder, virksomheder og borgere. Og som kan pege på udfordringer og løsninger, når efterspørgslen efter opladning stiger.

Vi har brug for hjælp
I Dansk Elbil Alliance har vi vores bud på en sådan strategi, men vi kan ikke lave den alene. Vi har brug for et bredt samarbejde mellem branchen, energiselskaber, kommuner, virksomheder, staten med flere, der i fællesskab skal lave en strategi. 

De danske kommuner vil få en central rolle i forhold til etableringen af både den offentligt tilgængelige infrastruktur i byerne og langs det omkringliggende vejnet og den infrastruktur, der skal være tilgængelig for for eksempel beboere i lejligheder og andre bebyggelser, hvor der ikke kan etableres private lademuligheder.

På samme måde vil danske virksomheder få en rolle ved at kunne tilbyde medarbejdere med elbil, som ikke kan lade hjemme, at de kan lade på virksomhedens parkeringsplads. Boligselskaber skal have fælles retningslinjer for opsætning af ladestandere – har man for eksempel ret til at sætte en ladestander op på delt parkeringsplads, hvis man køber en elbil? Staten kommer til at spille en rolle i forhold til at sikre godt designede udbud på rastepladser og god anvendelse af arealerne. Og så videre.

Dialogen er allerede i gang. Vi har foreslået Vejdirektoratet, at de forbereder 20-40 lokationer langs motorvejene til ladeparker, hvor ladeinfrastrukturudbydere kan leje sig ind og etablere lynladestationer med kraftige ladestandere.

Det er kun en start. Der er brug for, at vi på tværs af samfundet overvejer, hvad det betyder for vores infrastruktur, at en ud af tre biler om 10 år er en elbil.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094