23948sdkhjf

Energiselskab bag Wuptis sats for millioner

Konkurrenter undrer sig over sammenblanding af energiselskab og nethandel.
Elkunderne i Aarhus har sponsoreret, at det lokale energiselskab NRGi er gået ind på markedet for elektroniksalg på nettet. Det er en satsning, der har kostet millioner, det skriver Berlingske Business.

Det er sandsynligvis kun de færreste, der ved det, men Wupti.com er finansieret af elkunderne i Aarhus. Det var nemlig det østjyske energiselskab NRGi, der stiftede Wupti og fortsat ejer små 50 procent af selskabet.

Wupti.com har siden 2006-2007 måttet notere et samlet tab på små 46 millioner kroner. I samme periode har pengestrømmen fra driften været negativ med samlet over 50 millioner kroner, skriver Berlingske Business. Alligevel er man i NRGi godt tilfreds med sin investering i Wupti.com.

- I det regnskab for 2011, vi om få dage kan præsentere, vil det fremgå, at Wupti har opnået et positivt resultat. Det vil sige, at set over de seneste tre år har Wupti kørt med et samlet nettooverskud. Dertil skal man huske på, at vi i 2008 solgte 50 procent af Wupti til L’easy, hvilket alt i alt betyder, at investeringen i Wupti har været en positiv forretning for vores andelshavere, siger Søren Sørensen, administrerende direktør i NRGi, til Berlingske Business.

L’easy dækkede tabet
Berlingske Business har gennemgået regnskaberne for både L’easy og Wupti. Her fremgår det, at salget til L’easy fandt sted som et kapitalindskud, hvor L’easy indskød små 51 millioner kroner i Wupti. Et kapitaltilskud der dels dækkede årets underskud i Wupti på 12 millioner kroner i 2008, og dels øgede selskabets egenkapital fra et minus på 28,5 millioner kroner til et plus på ti millioner kroner.

Hvis L’easy ikke var trådt til, taler alt for, at elkunderne i Aarhus ville have stået tilbage med millionregningen.

- Salget til L’easy betyder, at vi har fået dækket vores oprindelige investering ind, men fortsat er medejere i Wupti. Vi har set det som en styrke at få L’easy ind som majoritetsejer i Wupti, da de har en stor viden om nethandel og kan være med til at udvikle forretningen. Det mener vi, at der er god fornuft i, for vi tror på en fortsat stærk fremtid for nethandlen, siger Søren Sørensen til Berlingske Business.

NRGi-direktøren mener desuden, at det er oplagt, at et energiselskab beskæftiger sig med salg af elektronik over nettet, fordi selskabet dermed kan præge markedet for energibesparende produkter.

- Vi er ikke hellige, og vi sælger også digitalkameraer og lignende. Men meningen er, at Wupti skal have et klart fokus på energibesparende produkter samtidig med, at vi tjener penge på salget, siger Søren Sørensen.

Konkurrenter er ikke imponerede
Hos konkurrenterne er man dog langtfra imponerede over Wupti.coms forretningsmodel.

- Det er svært ikke at få den tanke, at NRGi har haft så mange penge, at de ikke har vidst, hvad de skulle gøre ved dem. Det lader i hvert fald ikke til, at de havde held med at drive webbutik. Derfor er det fornuftigt, at de har fået L’easy med, for de kender til godt købmandsskab. Men alt i alt virker det som en halsløs gerning, at et energiselskab har kastet sig over en webbutik, siger Ib Nørholm, bestyrelsesformand i elektronikportalen Whiteaway.com, til Berlingske Business.

Whiteaway.com blev etableret samme år som Wupti.com, men har kun haft underskud i opstartsåret.

Hos den nordiske eleltronikkoncern Elgiganten har man samme opfattelse som hos Whiteaway.com.

- Jeg kan da godt rent privat have svært ved at se det rimelige i, at et energiselskab med monopol på netdivisionen skal konkurrere med private selskaber som vores. Men det må jo være op til forbrugerne i Aarhus, om de synes, det er rimeligt, at deres elpenge bliver kanaliseret den vej. Jeg kan bare konstatere, at vi i Elgiganten har været i stand til at vokse kontinuerligt siden 2008 uden behov for kapitaltilskud, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i Elgiganten Danmark, til Berlingske Business.
Læs mere om: NRGi
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141