23948sdkhjf

Roser og torne: Her er reaktionerne på forslaget til nye CO2-afgifter

I dag er der udkommet anbefalinger om ny, ensartet beskatning af CO2-udledninger. Anbefalingerne er udviklet af en ekspertgruppe, der blev nedsat af Folketinget i slutningen af 2020. 

Eksperterne i gruppen peger på tre modeller for en ny CO2-afgift. Det har affødt mange forskellige kommentarer fra erhvervslivet og dets organsisationer. 

Dansk Energi: Har glemt PtX

Netop fremlagt rapport fra ekspertgruppe giver fint udgangspunkt for at indføre en generel CO2-afgift, men udvalget glemmer Power-to-X. Det mener Dansk Energi, der nu opfordrer til en hurtig og bred politisk aftale.

– Udvalget anbefaler, at fanger man og lagrer CO2, skal man have et tilskud svarende til afgiften. Det er helt fint, men det samme må jo så gælde, hvis den fangede CO2 bringes i anvendelse til, sammen med grøn brint, at levere et CO2-frit brændsel. Det problem kan løses ved, at vi afgiftsfritager PtX-brændsler. Den beslutning kan ikke vente til 2. delrapport og må derfor indgå i de politiske forhandlinger, siger direktør i Dansk energi, Lars Aagaard.

Drivkraft Danmark: Må ikke stå i vejen

Som brancheorganisation for blandt andet de to danske raffinaderier støtter Drivkraft Danmark en ensartet dansk CO2-afgift. Det er imidlertid vigtigt, at en CO2-afgift bidrager til omstillingen og ikke spænder ben for den, skriver organisationen.

-CO2-afgifter er principielt fornuftige, fordi de kan understøtte den grønne omstilling af de danske raffinaderier og andre store CO2-udledere. Men afgifterne må ikke indføres i blinde, så de i realiteten kommer til at stå i vejen for den grønne omstilling, der er i fuld gang. Det kan vi godt være bekymrede for. De danske raffinaderier er blandt de mest energieffektive i Europa og har udmeldt meget ambitiøse klimaambitioner for de kommende år. Den omstilling skal en CO2-afgift gerne understøtte, siger direktør i Drivkraft Danmark, Jacob Stahl Otte

Dansk Fjernvarme: En højere afgift

Dansk Fjernvarme hilser de ret klare anbefalinger som ekspertgruppen har lagt fremvelkommen.

- Det skal være dyrere at forurene og det skal være dyrere at udlede CO2. Derfor bakker Dansk Fjernvarme op om ekspertgruppens anbefalinger, så vi kan få sat yderligere tempo på den grønne omstilling, siger Kim Mortensen og fortsætter:

- Vi kunne godt have ønsket os en endnu højere afgift, for yderligere at sætte tempoet i vejret. Men der er også brug for at få luget ud i alle de mange knopskydninger med afgifter, der rammer energisektoren, så vi i fremtiden alene har en bred og ensartet CO2-afgift at forholde os til. Det kræver en fuld omlægning af energiafgifterne, hvor der heller ikke skelnes mellem kvotebelagte sektorer og ikke kvotebelagte sektorer, så vi får ensartede konkurrencevilkår mellem de forskellige energiteknologier. 

Tekniq: Enkel og retfærdig

Ifølge Tekniq Arbejdsgiverne bør man fokusere på én af de tre modeller, når ekspertgruppens anbefalinger rulles ud i virkeligheden. 

”Det er afgørende, at en grøn skattereform er både enkel og retfærdig, så den er ensartet for alle virksomheder. Vi skal ikke ud i en situation, hvor nogle delbrancher skal beskattes hårdere, fordi andre delbrancher undtages for CO2-afgifter, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør hos Tekniq Arbejdsgiverne. 

DI: Beskat det vi vil have mindre af

Den grønne omstilling har en pris.

- Men samtidig skal vi passe på, at det ikke bliver for dyrt at drive virksomhed i Danmark. Derfor skal en højere CO2-afgift blandt andet følges af lavere energiafgifter, mener DI.

- Helt grundlæggende skal vi beskatte det, vi vil have mindre af. Derfor skal prisen på at udlede CO2 sættes op, mens energiafgifterne bliver sat ned. Men samtidig er vi bekymrende for, at de grønne afgifter bliver indrettet sådan, at virksomheder, arbejdspladser og CO2-udledning flytter til udlandet. Det er helt afgørende, at politikerne finder den rette balance i den grønne skattereform, siger Lars Sandahl Sørensen.

Klima-bevægelsen: Forurener betaler

- I Klimabevægelsen så vi gerne at Folketinget vælger en retning, hvor vi følger forureneren betaler-princippet mest. Det er nemlig bedst og billigt at lade markedet være en medspiller i den grønne omstilling, i stedet for at gætte sig frem til de rigtige løsninger. Det er også den løsning, der er mest fair, og hvor den almindelige dansker betaler mindst, siger Frederik Sandby, talsperson i Klimabevægelsen.

Greenpeace: Som man spørger får man svar

- Som man spørger, får man svar. Politikerne pålagde fra starten ekspertgruppen at designe en klimaafgift, der ikke måtte ændre ved status quo, og dermed ikke måtte medføre en reel grøn omstilling af vores samfund. Det er præcis sådan en afgift, de har anbefalet i dag, siger Mads Flarup Christensen, generalsekretær i Greenpeace Norden og tilføjer:

- Danmarks klimaopgave kræver, at politikerne nu påtager sig at tænke mere ud af boksen, end de har tilladt ekspertgruppen at gøre. De må hurtigst muligt blive enige om en høj, fast pris på forurening og en klar tidslinje for, hvornår alle de forskellige sektorer, herunder landbruget, skal i gang med at betale den.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078