23948sdkhjf

Hver tredje forbruger vil betale mere for smartere el-løsninger

Forbrugerne er klar og betalingsvillige til smartere elløsninger, hvis bare spillerne på el-markedet byder sig til.
Sådan lyder vurderingen fra Accentures ekspert i intelligente energisystemer, Trygve Skjøtskift, i forlængelse af resultaterne fra en række globale Accenture-undersøgelser. Det skriver Accenture i en pressemeddelelse.

Den enkelte borger er blevet mere opmærksom på sit energiforbrug og mulighederne for selv at regulere det. Det viser en række undersøgelser, som Accenture har foretaget gennem de sidste tre år blandt 30.000 forbrugere i 19 lande, herunder Danmark. Således tilkendegiver 31 procent af respondenterne, at de gerne vil betale en merpris for deres el, hvis de får adgang til en række ekstra services.

- Accentures undersøgelser peger på, at forbrugerne nu er villige til at betale mere til deres el-leverandør, hvis de fx kan tilbyde et mere miljøvenligt produkt, energibesparelser, eller hvis man som forbruger får bedre mulighed for at regulere og følge sit elforbrug, fortæller Trygve Skjøtskift, som er ekspert i intelligente energisystemer hos den globale konsulentvirksomhed Accenture og uddyber:

- Nu kræver det bare, at der er nogen, der tager teten på energimarkedet. I min optik kan el-selskaberne med fordel vise vejen, når der skal tænkes i nye kanaler, tværgående samarbejder og udvikling af en mere åben informationsinfrastruktur.

Selvom det kan lyde omfattende, er det intelligente energinet slet ikke lysår væk. Rundt om i verden er der flere store projekter for ’smart cities’, fx i Amsterdam. Og i Danmark har blandt andet Kalundborg og København Kommune sat gang i store pilotprojekter, der skal være med til at skabe innovation og teste nye grønne forretningsmodeller.


Om undersøgelserne
Accenture har gennem de sidste tre år foretaget årlige undersøgelser af energiforbruget og -efterspørgslen blandt i alt 30.000 forbrugere i 19 lande, heraf i alt 1.500 respondenter fra Danmark.

Den seneste undersøgelse ”Actionable Insights for the New Energy Consumer (Accenture end-consumer survey 2012)” er baseret på en online spørgeskemaundersøgelse blandt 10.158 forbrugere i de 19 lande, herunder Danmark.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078