23948sdkhjf

Elbiler er billigere i drift

Et serviceeftersyn af en elbil koster det halve af, hvad et serviceeftersyn af en normal bil koster. Det viser serviceeftersyn af 175 elbiler, som CLEVER har gennemført.
Elbiloperatøren CLEVER har netop gennemført serviceeftersyn på de første 175 elbiler i det landsdækkende elbil-projekt ’Test-en-elbil’.

Værkstedsregningerne for disse eftersyn viser, at det både er billigere at køre og eje en elbil. Mellem 1.500 -2.000 kroner kan man som elbilist spare hvert år, alene på serviceeftersyn, hvis man skifter den konventionelle bil ud med en elbil i samme størrelse. Det skriver CLEVER i en pressemeddelelse.

- Vi er glade for, at serviceeftersynene bekræfter, at elbiler er væsentlig billigere i drift og vedligeholdelse end konventionelle biler. Det har længe været vores antagelse, og nu kan vi med egne øjne se og få bekræftet, at serviceomkostningerne for bilerne i projektet, som har fungeret som primær bil for en række testfamilier det seneste år, har været meget lave sammenlignet med omkostningerne ved en konventionel bil, siger Stefan Hafsjold, ansvarlig for operations i CLEVER.

Service til halv pris
Tager man udgangspunkt i de fastprisaftaler på et serviceeftersyn, der kan opnås for en konventionel bil som en Peugeot 207, der er at sammenligne med elbilerne i projektet, er det mere end 50 procent dyrere, at få udført service på en bil med forbrændingsmotor end det viste sig at være på de 175 elbiler. Det hænger blandt andet sammen med, at der ikke var behov for at udskifte nogen dele på elbilerne ved eftersynene – der er eksempelvis ikke udskiftet olie eller oliefilter, som det ville være tilfældet med konventionelle biler.

Det spiller ind på den endelig regnings størrelse, der i gennemsnit lyder på 1.900 kr. pr elbil.

Serviceeftersynene var billigere end forventet for værkstedet og det billigste serviceeftersyn blev faktisk gennemført for bare 900 kroner.

Få bevægelige dele og enkel motor gør service billig
Selvom en elbil ligner en konventionel bil til forveksling, er der – ud over den åbenlyse forskel, at den kører på strøm – stor forskel på bilernes motorer.

Mens en forbrændingsmotor har flere hundrede bevægelige og udskiftelige dele, har en elmotor kun én. Elmotoren er nemlig resultat af en utrolig simpel teknologi, og derfor er udgifterne i forbindelse med service og vedligehold reduceret.

Dertil kommer, at der også er penge at spare på brændstoffet, hvis man kører på el. En liter benzin til 13,50 kroner vil for de fleste give 15 km bykørsel. Når en elbil skal køre 15 km, så bruger den 2,5 kWh fra stikkontakten. Da el koster 2,20 kroner pr. kWh, så er udgiften til elbilen på samme strækning kun 5,50 kroner.

Elbilerne i Test-en-elbil er de såkaldte trillinger (Mitsubishi iMiEV, Citroen C-Zero og Peugeot iOn), og serviceeftersynene er blevet udført på autoriserede Peugeot, Citröen og Mitsubishi værksteder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141