Solen skal skinne på Grenaa Gymnasium
Djurslands største solcelleanlæg skal levere strøm og faglig inspiration til bl.a. fysik og samfundsfagstimerne. Eleverne kan følge forbruget på smart phones og web.
Gymnasiets elever vil kunne følge anlæggets produktion via en datalogger, der kommunikerer til internettet, smart phones og skolens infoskærme. Solcellerne får ikke alene indvirkning på elregnskabet, idet vedvarende energi er obligatorisk emne i flere fag.
- Vedvarende energi er et vigtigt emne, som fylder meget i samfundsdebatten, bl.a. fordi det er noget af det, Danmark skal leve af i fremtiden, konstaterer fysiklærer Kristen Dybdal.
Konkret og nærværende undervisning
- I stedet for at fedte med de små solceller på 5x5 cm får vi nu rigtige solceller i fuld størrelse, som eleverne kan se og røre ved. Det vil gøre undervisningen meget mere konkret og nærværende, når vi kan måle på energiproduktionen i al slags vejr og ud fra det vurdere potentialet for et land som Danmark. Og så er der jo hele fysikken bag elektriske solceller. Altså at forstå, hvordan de virker, uddyber fysiklæreren.
Fysiklærerne er ikke de eneste på lærerværelset, som ser muligheder i solcellerne.
Lærer i naturgeografi, Hanne Krøyer, er en af flere, som er begyndt at udtænke tværfaglige forløb med solceller som omdrejningspunkt.
- Det vil være oplagt, at emner i naturgeografi og samfundsfag tager udgangspunkt i vores nye solceller og regeringens 2020-plan for omlægningen til vedvarende energi. Og så skal eleverne da som kronen på værket udarbejde f. eks. informationsmateriale til kammerater og ansatte på gymnasiet om vores nye solcelleanlæg, siger hun.
Salgsdirektør Allan Schefte fra DONG Energy ser også perspektiver i samarbejdet.
- Vi har leveret solcelleanlæg til vores erhvervskunder og klimapartnere, men det er da afgjort spændende for os, at solceller både kan inspirere fagligt og reducere elregningen. Så vi håber at kunne få andre gymnasier med på vognen, siger salgsdirektøren.