23948sdkhjf

Seks meter høj solsikke er blikfang for grønt byggeri

Byggefirmaet Vida A/S har etableret en afdeling for grønne løsninger og får stor opmærksomhed for sit første produkt – en energiproducerende ’solsikke’.
Om et par uger vil et godt seks meter højt solsikkelignende solcelleanlæg midt på Forums metroplads stå som et fremtrædende symbol på de bæredygtige byggeløsninger, der vises frem på den fjerde udgave af Building Green.

Produktet hedder ’Smartflower’ og er ifølge producenten, østrigske Smartflower Energy Technology, verdens første mobile solkraftværk.

- Vi fik agenturet i hus i starten af 2014 og er eneforhandler i Danmark. Vi er ikke begyndt at sælge endnu, men vi får allerede al den opmærksomhed, vi havde håbet på, fortæller Niels Agger-Nielsen fra Vida, der er blandt udstillerne på Building Green.

Kan skabe kommerciel værdi
Vida, der indtil for nylig hed Vida Byg, er et velkendt navn på de nordsjællandske byggepladser, hvor virksomheden gennem de sidste ti år har udført entrepriser inden for alle håndværksfag. At sælge energiløsninger ligger ikke just til højrebenet for et byggefirma, men hos Vida har man ikke svært ved at se den røde tråd.

Det startede i 2012, da Vida bød ind på – og vandt – totalentreprisen på en ny maskin- og mandskabshal hos Forsyning Helsingør. Vida formulerede herefter en klima- og miljøstrategi for projektet, baseret på ’fem grønne idéer’. Det blev startskuddet til at finde en model for, hvordan fokus i byggebranchen flyttes fra hurtigst og billigst til økonomisk bæredygtigt. Her skal Smart Flower’en være døråbner:

- Det skal hænge sammen på bundlinjen, ellers kommer du ikke ind ad døren hos bygherren, så det skal gøres kommercielt attraktivt at være ’grøn’. Smart Flower har høj signalværdi og kan skabe en kommerciel værdi ud af at tænke bæredygtigt. Vi prøver ikke at fortælle folk, at de redder verden ved at stille en Smart Flower op, den er blot toppen af isbjerget. Vores mission er at hjælpe virksomhederne med at skabe en forbindelse mellem det at gøre noget og vise at man gør det, forklarer Niels Agger-Nielsen.

Building Green er en lakmustest
Niels Agger-Nielsen har en baggrund i reklamebranchen og blev i juli hentet til Vida for at opbygge det nye forretningsområde, der om kort tid samles i et nyt selskab – Vida Energy Solutions.

Han betegner deltagelsen i Building Green som et ’sneak peek’ på, hvad branchen kan forvente sig af Vidas nye forretningsområde, som både skal sælge produkter, men også – og mindst lige så væsentligt – skabe opmærksomhed om Vidas kerneforretning, hvor man under sloganet ” bygger på liv ” vil gå foran i udviklingen af co2-neutrale byggerier og bæredygtige totalløsninger.

- Nu har vi brugt et par måneder på at komme i gang, og det er ekstremt spændende at få lov til at være med til noget, som forhåbentligt kan sætte et positivt aftryk på verden. Deltagelsen på Building Green er lidt af en lakmustest for os, for der kommer mange interessante personer. For os er messen en succes, hvis det lykkes at knytte nogle kontakter, der kan se, at det ikke er helt tosset, det vi har gang i, siger Niels Agger-Nielsen og tilføjer, at Smart Flower naturligvis vil kunne opleves på Vidas stand i Forum.

Smartflower tekniske data
Nominel ydelse 2,13 kWp
Ydelse gennem dobbeltakslet sporing 3,2 kWp
Modultype Glas/bagsidefolie
Celletype Monokrystallinsk
Vekselrettermodul 1-faset, integreret
Vægt ca. 1.000 kg
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094