Den grønne transport befinder sig i et politisk tomrum
Dansk Elbil Alliance efterlyser løsninger for den grønne transport. Usikkerhed på området er en stopklods for udviklingen, lyder det.
Det er budskabet fra Dansk Elbil Alliances årsmøde i dag, hvor både transportminister og klima-, energi- og bygningsminister deltager.
Usikkerhed bremser udviklingen
- Vi kan godt forstå, at transporten er en stor knast, hvis vi skal have et energiforlig inden jul. Men vi opfordrer til, at der snarest bliver taget fat i at udvikle grønne løsninger på transportområdet. Vi har et potentiale for at kunne skabe 20.000 varige arbejdspladser alene på elbilfronten, dem har vi ikke råd til at gå glip af, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
- Transportområdet er i dag næsten 100 procent afhængigt af olie - her ligger der en kæmpe udfordring, og vi oplever, at det er uklart, hvilket ministerium, der har ansvar for at udvikle de grønne transportløsninger. Derfor opfordrer vi til, at ansvaret for den grønne transportdagsorden og elbiler i særdeleshed bliver afklaret. Lige nu er usikkerheden en stopklods for udviklingen, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
Samarbejde mellem ministerier
Investeringerne på elbil-området skal bl.a. gå til at udrulle en ladeinfrastruktur, der sikrer, at elbilerne kan udbredes i hele landet. Hvorvidt investeringerne skal foretages for offentlige midler eller af private investorer, må tiden vise, men staten spiller en vigtig rolle i forhold at skabe klarhed over, hvad der skal ske for at fremme elbiler i Danmark herunder en modernisering af bilbeskatningen.
Det kræver en samlet strategi, der involverer både Skatteministeriet, Transportministeriet og Klima-, Energi- og Bygningsministeriet. Ministerierne skal sammen med både elbilbranchen, forskningsmiljøer og energisektoren fastlægge, hvordan Danmark bliver foregangsland.
- Vi har behov for en klar national strategi, der fastsætter de langsigtede rammebetingelser. Uden en strategi risikerer vi at miste private investorer, som finder andre markeder at investere i, hvis ikke de kan se et dansk potentiale. Det går ud over både vækst og arbejdspladser i Danmark, siger Lærke Flader.
Danmark konkurrerer med nationer som Norge, Tyskland og Holland, som allerede har indført fordelagtige rammebetingelser for grøn transport.