23948sdkhjf

Klumme: Det personlige møde går aldrig af mode

I dag taler alle om sociale medier, online teknologi, søgemaskineoptimering og om hvordan den nye teknologi kan styrke virksomheders salg og branding.
Det er så sandt som det er sagt. Men man skal dog ikke tro, at de sociale medier, hjemmesider, e-mails og nyhedsbreve kan erstatte det personlige møde med kunderne. For det kan de ikke.

Det faktum var der ca 36.000 mennesker, der var enige i efter de i uge 38 besøgte HUSUM WindEnergy messen og de 72 deltagende virksomheder på den danske fællesstand. At deltage i messer kan for mange lyde som en stor investering i de dyreste kontorkvadratmeter man nogensinde kan få. Men hvad de ikke tænker på er, at for enden af gulvtæppet står deres næste potentielle kunde på udkig efter nye samarbejdspartnere, og her er det man skal gribe chancen for at få skabt nye relationer. Messedeltagelse er kostbart, men hvis man gør en indsats får man så meget mere igen og investeringen vil hurtigt kunne betale sig selv hjem.

Relationer og kendskab til personen bag det stive jakkesæt har en større værdi end mange tror. At mødes , tale samme og se hinanden udenfor mødelokalerne skaber en anden forståelse for den virksomhed, man potentielt skal handle med. For at løse alle de tekniske udfordringer og detaljer bag enhver handel giver det bonus at bruge tid på at udvikle de personlige relationer, der er så vigtige for at opnå succes.
Mange tror, at hvis man har sat sig ind i kulturforskelle, så man ikke fornærmer nogen, så er samarbejdet velforvaret, men i mange tilfælde er det ikke nok.

Det er almindeligt kendt, at beskeder sendt på skrift kan misforstås og fejltolkes, men hvis man tidligere har mødt personen, der sender eller modtager beskeden, er sandsynligheden for, at noget går tabt meget mindre. Derfor er det så vigtigt, at man giver sig tid til at møde sine samarbejdspartnere, forstå hvem de er og hvor de kommer fra. Det behøver hverken at tage ret lang tid eller at involvere middagsaftaler. Et håndtryk og en snak på en messestand kan lynhurtigt give en indikation af, hvordan den nye kunde er som person, og hvordan man bedst kommunikerer fremover.

At man aktivt møder sine samarbejdspartnere, nuværende og potentielle kunder skal have fokus – det er aldrig gået af mode, men er til dels blevet overskygget de sociale mediers sejrsgang. Derfor er det så vigtigt, at se udover teknologiens mange fantastiske tilbud, gå tilbage til start og møde de mennesker du samarbejder med personligt. For enhver handel er, når det kommer til stykket, en aftale mellem to mennesker.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078