23948sdkhjf

Minister: Vi er klar til gasdrevet transport

Energiminister Martin Lidegaard er klar til at iværksætte politiske initiativer for at fremme brugen af gasdrevne transportmidler i Danmark.
De danske politikere sover i timen og undlader at plukke lavthængende frugter ved ikke at satse mere udpræget på gasdrevet transport.

Sådan har kritikken lydt gentagne gange fra brancheorganisationer og fagfolk de seneste år, men nu erklærer Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard (RV) sig klar til at optrappe satsningen inden for den tunge, gasdrevne transport i Danmark.

- I Danmark har vi typisk haft tradition for at bruge gas til opvarmning af huse i stedet for transport, fordi de økonomiske fordele ikke har været signifikante. Nu er situationen en anden, fordi priserne på olie og gas ikke længere følges ad på samme måde som tidligere. Prisen på olie forbliver høj, mens gaspriserne stagnerer eller falder, og derfor står vi inden for få år med en reel businesscase i forhold til brugen af gas i transporten, siger han til Energy Supply.

Flere fluer med ét smæk
Der kører i øjeblikket omkring 1,4 millioner naturgasbiler rundt i Europa, hvor vores naboer i Sverige (32.000) og Tyskland (92.500) især er godt med. I Danmark er antallet af naturgasbiler 14, men det får i første omgang ikke energiministeren til at opsætte målsætninger for en stor flåde af naturgasdrevne personbiler herhjemme.

- Vi ser på de erfaringer, man har gjort sig i vores nabolande Sverige og Tyskland. Vi har ikke noget imod brugen af gas i den lette transport, men chancen for et gennembrud er alt andet lige større med den tunge transport. Udbredelsen af gas i transporten kræver en udbedret infrastruktur og nogen, der bruger den, og her betyder volumen noget. Samtidig venter nogle nye euronormer for godsbiler inden for et år eller to, så det handler om, at vi slår en lang række fluer med ét smæk, pointerer Martin Lidegaard.

Hjemmeplejen ikke et oplagt mål
I energiaftalen fra marts er oprettet en pulje på 19 mio. kr. i 2013-2015 til at ”fremme partnerskaber om strategisk energiplanlægning mellem kommuner, lokale virksomheder og energiselskaber samt forbedre samspillet mellem statens, regionernes og kommunernes indsatser og understøtte den kommunale planlægning og den borgernære indsats”.

På den baggrund virker det oplagt at indføre brugen af naturgasdrevne biler i eksempelvis den kommunale hjemmepleje.

- Vi har kig på alt, hvad der kan bidrage til at få en infrastruktur op at stå. Det er kun perfekt, hvis man kan få så mange som muligt til at benytte sig af gas, men hvad angår den kommunale hjemmepleje har kommunerne hidtil været mere interesserede i et kigge på elbiler, som måske også er mere egnede til netop det formål, siger Martin Lidegaard.

Positiv indstilling i branchen
Til gengæld er busser velegnede til formålet, hvilket i praksis blev slået fast fra november 2006 til marts 2007, da en naturgasdrevet bus kørte i bybusdrift i Storkøbenhavn. En efterfølgende rapport lovpriste den gasdrevne bus, og i dag kører hver femte nye bus i nabolandet Sverige da også på gas.

Energiministeren er positiv over for ambitiøse mål for Danmark, men ønsker dog ikke at sætte tal på målsætningerne, før der er opnået fuld politisk enighed på området.

Til gengæld erklærer han sig optimistisk på vegne af energisektoren op til den endelige udformning af regeringens klimaplan.

- Det næste skridt er, at vi fremlægger en klimaplan inden jul. Jeg tager kontakt til de relevante aktører, som i det her tilfælde er vognmænd, gasselskaber og så videre med henblik på at se, om der kan laves en strategi. Transportbranchen har selv spillet offensivt ud, og et af de områder, man selv peger på, er gas og biogas. Så jeg fornemmer klart, der er en interesse for at udnytte potentialet, fastslår Martin Lidegaard.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078